Úterý 18. května 2021

“Proteiny” útočí ze všech stran! Jsou opravdu tak důležité?

Bílkoviny neboli proteiny jsou zásadní složkou naší potravy. A to nejen, pokud se snažíte zhubnout, ale také při sportu či v rámci zdravé výživy. Proč by kvalitní zdroje proteinů měly ve vašem jídelníčku rozhodně hrát prim? A jaké jsou jejich nejlepší zdroje?

Bez proteinů se neobejdete aneb něco na nich opravdu je…

Ze všech stran se na nás valí informace o důležitosti bílkovin. „Potřebujete zhubnout? Zvyšte příjem bílkovin! Sportujete? Nezapomínejte na bílkoviny! Jste nemocní či v rekonvalescenci? Bílkoviny vám pomohou se dříve uzdravit!“ 

Ano, všechna zaručená reklamní tvrzení nejsou vždy úplně pravdivá. V případě proteinů však rozhodně nejsou daleko od pravdy.

Bílkoviny neboli proteiny jsou totiž opravdu zásadní makroživinou. My vám vysvětlíme, proč byste na ně v jídelníčku rozhodně neměli zapomínat. 

Proč jsou proteiny vlastně tak důležité?

Proteiny jsou základním stavebním kamenem všech živých organismů. Proto je jejich dostatečná konzumace naprosto klíčová pro správné fungování celého těla. 

Výčet jejich funkcí je opravdu působivý — posuďte sami:

  • Tvorba a buněk a tkání (například během těhotenství, kojení či sportu).
  • Podpora správné funkce organismu (součást různých procesů v rámci metabolismu).
  • Zajištění obranyschopnosti těla.
  • Zdroj energie v případě jeho kritického nedostatku. 

Pozor na nedostatek nebo nadbytek proteinů!

Pokud opravdu zásadně zanedbáte příjem bílkovin, může dojít k zastavení růstu, zhoršení obranyschopnosti těla, špatnému hojení ran. Při nadbytečném příjmu, který ale není tolik obvyklý, mohou být zatíženy vaše ledviny a játra. 

Zcela zásadní je přitom celkový příjem rovnoměrně rozložit do všech jídel, které během dne konzumujete, přičemž každé by mělo obsahovat přibližně 30 g bílkovin.

Není protein jako protein aneb co zahrnout do jídelníčku?

Funkce proteinů i to, co se děje při jejich nedostatku, jsme si popsali. Pro přehled je vhodné zmínit, že doporučený denní příjem bílkovin činí 0,8—1,2 g na kg hmotnosti. 

Teď je na řadě si říct, jaké zdroje proteinů zařadit do jídelníčku, abyste efektivně pokryli nároky vašeho těla

Rozhodně nezapomínejte na:

  • libové maso (drůbeží či hovězí),
  • luštěniny (hrách, čočka, cizrna),
  • obiloviny (sója, quinoa, amarant),
  • mléčné výrobky (tvaroh, řecký jogurt, cottage),
  • doplňky stravy v podobě kvalitních proteinů (můžete přidat do jogurtu, kaše nebo konzumovat jako nápoj)

Skvělým řešením, jak si zajistit správný příjem bílkovin mohou být také hotová proteinová jídla. Jejich benefity oceníte zejména, pokud nestíháte vařit, nechcete složitě počítat správné množství a poměry proteinů a dalších živin či potřebujete jasně daný stravovací plán.

Kdo by měl protein zařadit do jídelníčku?

Kvalitní proteiny jsou důležité úplně pro všechny bez ohledu na pohlaví a věk. Obzvlášť důkladně by si  jejich příjem měli pohlídat aktivní sportovci kteří je potřebují pro regeneraci a růst svalů. Kvůli růstu jsou zásadní také pro dospívající děti, starší lidé je zase potřebují při rekonvalescenci a pro zajištění odolnosti vůči onemocnění. 

Tip redakce: Někdy stačí opravdu málo. Zkuste raději místo čokolády k odpolední kávě kvalitní proteinovou tyčinku. Skvěle si pochutnáte a zároveň doplníte potřebné bílkoviny do svého denního příjmu.

O důležitosti proteinů a jaké zdroje zahrnout do jídelníčku už víte vše podstatné. Dáte si sladkost nebo raději proteinovu tyčinku – pořádné jídlo plné bílkovin, které vás zasytí na dlouhou dobu? Volba je jenom na vás!

zdroj foto: archiv spol. a Unsplash

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.