Čtvrtek 22. dubna 2021

Na čem stojí móda budoucnosti?

Fenomén udržitelné módy se ve většinové společnosti začal rozšiřovat teprve před třemi lety, profesionálové ale s touto myšlenkou pracují podstatně déle. Právě udržitelný pohled se stane jednou z dominant módy následujících let.

Umělá inteligence a pečlivý sběr dat otevírá éru kvalitní personalizované módy tvořené pomocí digitalizace.

Budoucnost je udržitelná

Udržitelnost a ekologie v oblasti módy začaly většinovou společností prostupovat znatelně teprve dva až tři roky zpátky. Ukazují to mimo jiné další nově vznikající vintage shopy a second-handy, které dříve sloužily spíše pro nákup levné módy. Dnes do nich zavítají ti, kteří odmítají podporovat nadnárodní módní korporace.

Odborníci v oblasti módy si potřebu hledět na životní prostředí a produkovat méně ale o to víc kvalitnější módy uvědomovali podstatně dříve. Součástí výuky designérů a návrhářů je tak téma udržitelné módy již více jak deset let. „Studenti o udržitelnosti často nepřemýšleli a řešili jen designovou složku a prodejnost. To je špatně. Je velmi důležité, aby především mladí začínající návrháři pochopili, že sustainability je nepostradatelnou součástí jejich tvorby,“ říká zakladatelka Institutu módní tvorby Klára Hauerová.

Udržitelnost tedy není žádným výkřikem, který brzy utichne. Podle prognóz, které odborníci v módním průmyslu tvoří, bude její důležitost nadále vzrůstat.

Digitalizace pomáhá

K udržitelnosti napomáhá rozvoj digitálních technologií i nucený přesun do online prostředí. Ten například napomohl k rozvoji 3D digitálního modelu návrhu oděvu. „Jeho výhody můžeme spatřovat v tom, že tento produkt může být vystaven ve stejném čase na více místech, minimalizují se náklady na jeho výrobu, je možno jej rychleji upravovat a jeho archivace nemusí mít fyzický charakter. Jedná se o dematerializovanou verzi navrhování, která nepopírá tradiční krejčovské řemeslo, naopak jej rozvíjí a nutí návrháře zabývat se konstrukcí a použitými materiály. Tento posun reaguje na neudržitelnost současně fungujících byznys modelů a směřuje k zamezení vzniku nepotřebné nadprodukce a k šetrnějšímu přístupu jak k řemeslu, tak i životnímu prostředí,“ vysvětluje přínos digitalizace lektorka Institutu módní tvorby Žil Julie Vostalová.

Umělá inteligence nabírá na obrátkách

Nezpochybnitelnou roli hraje v rozvoji udržitelné módy digitalizace. Ta módě totiž navíc přidává celé spektrum nových možností nejen pro výrobce a návrháře, ale i pro koncové spotřebitele. „Tento sektor je na módním poli stále v rozvoji. Sice existují digitální zrcadla, showroomy a personální online krejčí, který vyhoví mírám spotřebitele, nicméně pro spoustu firem je to záležitost, kterou je nutné se nejprve dále zabývat a lépe ji rozvinout,“ zdůrazňuje Žil Julie Vostalová z Institutu módní tvorby v Praze.

Významnou kupní sílu tvoří generace Z, která se vyznačuje dbáním na kvalitu produktu a zjednodušováním nákupů pomocí aplikací. I proto budoucnost spočívá v online nákupech, které na základě sběru dat umožňují personalizaci. 

TIP – Poznejte budoucnost módního sektoru na semináři Institutu módní tvorby

Módní trh prožívá velkou transformaci. Mění se nákupní chování spotřebitelů, přehlídky se přesouvají do online prostředí a móda se propojuje s technologiemi. Co vše nás čeká a jak se na to připravit z pohledu designéra, značky nebo uvědomělého koncového spotřebitele, se dozvíte na online semináři o budoucnosti v módním sektoru Future Fashion, který nabízí Institut módní tvorby.

Cena: 3 600 Kč

Více na www.institutmodnitvorby.cz

zdroj foto. archiv spol.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.