Čtvrtek 22. dubna 2021

Kabelky a jejich pozoruhodný vývoj v čase

Každá žena má alespoň jednu. Existují přitom v mnoha barvách a tvarech, módní domy
experimentují s nejnovějšími materiály, ale současně se nevyhýbají ani tradiční kůži nebo textilu. Jejich hlavním úkolem je ulehčit ženám život a doplnit jejich outfit. Ano, řeč je o kabelkách.

Kabelka Roberto Della Croce obchod Corso Roma, Fashion Arena Prague Outlet, původní cena 3 050 Kč, outletová cena 1 975 Kč.

Stejně jako další produkty ze světa módy, prošly i „příruční tašky“ velice zajímavým historickým vývojem.

Tašky do ruky jsou staré jako lidstvo samo. Vznikly proto, aby sloužily lidem a uspokojily nějakou jejich potřebu. A rozhodně nejsou od svého vzniku ryze ženskou záležitostí. Naopak, právě muži potřebovali přenášet těžké nebo sypké náklady a k tomu jim sloužily vaky a saky z nejrůznějšího materiálu. V pozdějších dobách muži nosili sáčky a měšce, ve kterých přechovávali platidla nebo další nezbytnosti. Kabelky v dnešním slova smyslu přišly až s uvolňováním pravidel a zrovnoprávněním žen. Ve chvíli, kdy ženy vyrážely do měst „na korzo“, příslušelo se, aby s sebou měly i funkční módní doplněk, ve kterém byly uschovány nezbytné dámské potřeby.

Psaníčko Guess obchod Marciano&Pinko, Fashion Arena Prague Outlet, původní cena 2 390 Kč, outletová cena 1 670 Kč.
Psaníčko Salamander, Fashion Arena Prague Outlet, původní cena 3 290 Kč, outletová cena 2 303 Kč.

Od této chvíle má příruční taška nebo chcete-li kabelka účel funkční, ale ve stejné míře i dekorační. Největší rozmach a pozornost pak tomuto doplňku věnovali nejrůznější návrháři ve 20. a 21. století. Dominantní kousky z této doby jsou nesmrtelné a dodnes z původních návrhů vychází řada světových značek. Ve 20. letech byste jen stěží hledali velké kabelky, do kterých moderní žena uloží vše, co bude během dne potřebovat. Stačila malá, v ní měly ženy většinou rtěnku, malý pudr, pár mincí a klíč od domu. Více nebylo třeba. Kabelky se nosily v ruce, neměly žádná nebo velmi krátká poutka, pro případné nošení na zápěstí. Velmi moderní tehdy byly metalické materiály.

Kabelka Guess obchod Marciano&Pinko, Fashion Arena Prague Outlet, původní cena 3 490 Kč, outletová cena 2 440 Kč.

Kabelky 30. let se pořád ještě nosily pod rukou nebo zavěšené na předloktí. Byly jednoduché, bez zdobení, elegantně modelované a designově inovativní. Návrháři si hráli s novými tvary a všívali dovnitř nejrůznější kapsičky a přihrádky, kam ženy mohly vkládat kosmetické produkty či cigarety. Nejdůležitější ale stále byla kvalita materiálů a brilantní řemeslné provedení jednotlivých kousků. (Kabelky inspirované stylem 20. a 30. let z obchodů Fashion Arena Prague Outlet – značky Marciano&Pinko, Baldanini nebo Mango).

Psaníčko Baldinini, Fashion Arena Prague Outlet, původní cena 8 600 Kč, outletová cena 5 999 Kč. (1)
Kabelka Mango, Fashion Arena Prague Outlet, původní cena 799 Kč, outletová cena 549 Kč.

Další výrazný trend v podobě dámských příručních zavazadel určila dnes již proslulá Coco Chanel, která hledala praktickou variantu, se kterou by se dalo pohodlně cestovat. Její odvahu přenášet do ženských šatníků typicky mužské znaky, nereprezentují pouze kalhoty, které k pobouření všech začala nosit asi jako vůbec první žena. U kabelek se inspirovala vojenskými brašnami a svým kabelkám přidělala v r. 1929 popruhy přes rameno, což bylo daleko pohodlnější a nositelky tak mohly mít obě ruce volné. Chvíli však trvalo, než se nový trend ujal.

Kabelka Lacoste, Fashion Arena Prague Outlet, původní cena 7 149 Kč, outletová cena 5 049 Kč.

Za druhé světové války hrála prim především funkčnost, a tak se z dnešního pohledu asi první praktická kabelka zrodila až ve 40. letech minulého století. Do malých kabelek houpajících se na předloktí se toho moc nevešlo, začaly se proto šít větší kožené kabely přes rameno, které jednak umožňovaly jednodušší pohyb, ale také se do nich vešel podstatně větší náklad. Nejčastěji se šily z hnědé nebo černé kůže, pokud tedy byla zrovna vůbec k dostání, jinak se používal jakýkoli funkční materiál. Zato 50. léta už byla opět ve znamení ženskosti. Existovaly dokonce nepsané společenské konvence, které určovaly, jaká kabelka se má volit k jakému outfitu. Spektrum používaných materiálů se rozšířilo o neobvyklé zvířecí kůže a další přírodní materiály.

Kabelka Guess obchod Marciano&Pinko, Fashion Arena Prague Outlet, původní cena 6 750 Kč, outletová cena 4 725 Kč.

Dalším milníkem bylo do té doby nevšední umisťování log jednotlivých značek na líc produktu. Dalším významným rysem padesátých let je kult celebrit, který neměl obdoby. Několik ikonických kabelek tak bylo například přejmenováno po jejich slavných nositelkách. Např. kabelka Hermés Kelly je pojmenovaná po americké herečce a později monacké princezně Grace Kelly, která ji údajně nosila proto, aby zakryla své těhotenství.

Kabelka Salamander, Fashion Arena Prague Outlet, původní cena 2 793 Kč, outletová cena 999 Kč.

V 60. letech přišly do módy praktické kapsy i na dámském oblečení. Kabelky se proto znovu zmenšovaly a byly tak, dříve než kdy předtím, výrazem osobnosti. V období vzrůstající ekonomiky už bylo možné sehnat výrazné barvy, vzory a materiály za dostupné ceny. Přišel čas na experimenty. Nekonvenční “hippie” nosili tašky vyrobené z přírodních materiálů. Dávat na odiv tyto na tu dobu troufalé kousky byl způsob, jak vyjádřit své přesvědčení v době dramatických změn ve společnosti.

Myšlenka “hippie” přesahovala i do 70. let, velmi populární byl bohémský styl a více než cokoli jiného ovlivnila podobu kabelek nastupující vlna feminismu. Kabelka byla v té době už velmi univerzální, ale to nestačilo. Doplnily ji střapce, výšivky, patchwork, divoké a psychedelické vzorce a květy, vznikaly tak dosud nevídané kousky.

Kabelka Saint Laurent obchod Corso Roma, Fashion Arena Prague Outlet, původní cena 23 475 Kč, outletová cena 11 738 Kč.

Výstřednost a maximalismus jsou synonymem 80. let. Požadavky se měnily spolu s rozmachem konzumního života. Kabelky a tašky byly samé logo, čím větší, tím lepší. Jejich nositelky tak mohly dát jednoduše najevo,za čím stojí, co se jim líbí a kolik za to zaplatili. A společně s novou sportovní módou v ulicích – oblečením, které byste si vzali předtím pouze do tělocvičny, se objevily i ledvinky. A čím více je člověk na začátku odsuzoval, tím více jich pak měl na konci dekády doma. Jejich zlatá éra se nyní opět vrací, protože volné ruce jsou volné ruce. (Modely inspirované stylem 80. let z obchodů Fashion Arena Prague Outlet – značky Corso Roma, Marciano&Pinko a Karl Lagerfeld&Odd Molly).

Kabelka Salamander, Fashion Arena Prague Outlet, původní cena 1 990 Kč, outletová cena 995 Kč.

Zlaté devadesátky byly obdobím zrodu několika kultovních kabelek a tvarů, rodily se takzvané “IT bag”. Jednu z nich proslavila všem známá módní fanatička Carrie ze seriálu Sex ve městě. Byla neprakticky malá a dostala název po bagetě, protože jiženy nosily schovanou pod paží, jako Francouzi nosí své ranní pečivo. Stála více než měsíční nájem a zájemci se nejdříve museli zapsat na čekací listinu.

Kabelka Guess obchod Marciano&Pinko, Fashion Arena Prague Outlet, původní cena 5 590 Kč, outletová cena 3 910 Kč.

Kabelka má za sebou dlouhý vývoj provázený řadou slepých uliček nebo naopak ikonických modelů. Každopádně dnešní designéři stále dlouhou tradici tohoto doplňku respektují a experimentují především s jejich designem. Přitom nezpochybnitelnou veličinou je v tomto ohledu kvalita materiálu a řemeslného zpracování. Stejně jako u jiných oděvních produktů platí i zde, že za kvalitní věc si sice připlatíte, ale díky kvalitě a nadčasovosti vám může sloužit i desítky let. Stejně tak je tomu u kabelek.

Ledvinka Karl Lagerfeld obchod Karl Lagerfeld&Odd Molly, Fashion Arena Prague Outlet, původní cena 7 899 Kč, outletová cena 5 529 Kč.
Kabelka Högl, Fashion Arena Prague Outlet, původní cena 6 299 Kč, outletová cena 4 399 Kč.

Zdroj foto: Fashion Arena Prague Outlet a Pixabay

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.