středa 9. října 2024

Jste samoživitelka a chystáte se po mateřské dovolené zpátky do práce?

Návrat do práce po skončení rodičovské dovolené může být pro nejednu maminku i tatínka výzvou. Během mateřství a rodičovské dovolené, kdy se plně věnovali péči o své dítě, mnohdy ztratili kontakt se svým zaměstnavatelem či oborem, v němž pracovali, anebo zjistili, že se na původní pozici vrátit nemohou. V ještě složitější situaci se často ocitají samoživitelé.

Být rodičem malého dítěte ale nemusí nutně znamenat, že svou kariéru pověsíte na hřebík, a to ani pokud jste na výchovu dítěte sám či sama. Nabízí se spousta aktivit, které pro to můžete udělat. Jednou z nich je i speciální program Career Designer speciálně vytvořený organizací M.arter právě pro samoživitele, který podporuje společnost HEINEKEN. V loňském roce jím úspěšně prošlo 5 účastnic. Letos od 13. dubna začíná jeho druhý ročník. Pokud se tedy chcete na pracovní trh vrátit maximálně připravená a namodelovat si kariéru přesně podle svých potřeb, nenechejte si tuto možnost ujít. Přihlašovat se můžete do 4. dubna na webu organizace M.arter.

Pokud se plánujete v blízké době vrátit do práce nebo se snad chystáte rozjet svou kariéru ještě při mateřské, máte řadu možností, čím svůj návrat do pracovního procesu podpořit. „Pro maminky může být návrat po mateřské velmi náročný, zvlášť pokud mají dvě děti krátce po sobě. Ještě obtížnější to mají třeba rodiče-samoživitelé. Proto jim s naší kariérovou poradkyní Petrou Drahoňovskou v programu Career Designer ve spolupráci s HEINEKEN ČR pomáháme se na jejich kariérní start maximálně připravit a podpořit je v tom, a to ať se chtějí vrátit do klasického zaměstnaneckého poměru, nebo chtějí třeba rozjet vlastní podnikání,“ říká Andrea Bohačíková, zakladatelka organizace M.arter, která program Career Designer pořádá.

Před přihlášením do podobného vzdělávacího programu či workshopu můžete na svých schopnostech zapracovat sami. Andrea Bohačíková z M.arteru nabízí 8 praktických rad, na co se zaměřit:

  1. Zlepšení prezentačních a komunikačních dovedností

Abyste působili sebevědomě a zároveň příjemně, nachystejte si krátké představení. To by mělo obsahovat následující: Co děláte nebo jste před rodičovskou dělali. Co vás na tom baví nebo bavilo a proč. To nejlépe doložíte příklady přímo z praxe, které posluchače zaujmou. Nezapomínejte však na to, že představení má být krátké. Jedna až dvě minuty budou stačit. Trénink dělá mistry. Trénujte, kdy můžete. Důležité je, abyste věřili tomu, co sami říkáte. Protože to, co říkáte, to jste vy.

  • Zjištění svých silných stránek a jejich možné uplatnění

Každý z nás má své silné a slabé stránky. Nikdo není dokonalý. Věřte tomu, že opravdu nikdo. Zaměřte se na ty silné. Víte, které to jsou? Napadají vás způsoby, jak je můžete dále využít? Pokud ne, nezoufejte. Zamyslete se nad tím, co vám rodičovství dává. Co všechno každý den musíte zvládnout. Co z nově nabytých zkušeností můžete zužitkovat ve stávajícím zaměstnání nebo při hledání nové profese? Říkáte si: „Já už ale neumím nic.“ Není to pravda. Umíte. Jen jste kvůli výpadku z trhu práce na chvilku ztratili půdu pod nohama. Za komunitu více než 5 600 proaktivních rodičů mohu potvrdit, že si to někdy řekl každý z nich. Ale jedním dechem dodávám, že umíte víc, než si myslíte. Jen je třeba se zamyslet nad tím, v čem jste dobří.

  • Analýza profesní cesty

Podívejte se zpět na své dva až tři nejnovější projekty či pozice. Zapište si pár konkrétních úkolů, které jste při tom měli na starost. Pokud nemáte nic z posledních měsíců nebo let, zavzpomínejte dále na projekty či pozice, kterým jste se věnovali ještě před rodičovskou dovolenou. Nyní si zakroužkujte úkoly, které jste milovali a rádi byste jich dělali víc. Vyškrtněte ty, které vás nebavily a nejraději byste je předali někomu jinému. Poté si udělejte seznam svých nejlepších dovedností, certifikací a zkušeností, které vás kvalifikují pro role, které zastáváte. Mohou to být věci jako např. manažerské zkušenosti, projektové řízení nebo práce s určitým softwarem či nástrojem, ale třeba také time management díky péči o rodinu.

  • Poznání aktuálních trendů na trhu

Dejte o sobě vědět na sociálních sítích. Pokud ho ještě nemáte, vytvořte si profil na profesní sociální síti LinkedIn a buďte zde aktivní. Jedná se o sociální síť s velkým potenciálem, kde jsou 4 % uživatelů z řad HR a náborářů. Neváhejte a komentujte, sdílejte, lajkujte zajímavé příspěvky a tím si tvořte síť kontaktů. Nebojte se navazovat kontakty, i s vyšším managementem. Oni vás neukousnou a nikdy nevíte, pro koho nakonec budete pracovat.

  • Zvýšení sebedůvěry

Často na sebe klademe velké nároky. Vidíme jen to nedokonalé. Ale přiznat si nějakou chválu nebo úspěch, to ne. Proto se neptejte sebe, kdo jste, co se vám povedlo, co je na vás jedinečného, ale svého okolí. Vyberte si jednu svou životní nebo kariérní roli a zeptejte se svého manžela či partnera, rodiny, přátel, současných nebo bývalých kolegů, současných nebo bývalých nadřízených a dalších pracovních kontaktů, jak vás v této roli vnímají. Nedávejte jim žádné požadavky a záchytné body. Řekněte jim jen, ať vám napíšou, jak vás v této roli vnímají a proč. To, co vám napíšou, si dejte do jedné složky nebo nejlépe na jeden papír. Bude to pro vás hodně cenné. Schovejte si to. Když budete mít zrovna den blbec, neváhejte a čtěte, jak vás vnímají ostatní, kde vidí vaši sílu a jedinečnost. Užívejte si to.

  • Vytvoření profesní vize

Vraťte se k analýze své profesní cesty a posuňte ji na další úroveň, a to vytvořením své profesní vize. Využijte seznam úkolů, které jste milovali, a přidejte další, na kterých byste chtěli pracovat. K tomu si vyberte své tři hlavní pracovní úkoly nebo dovednosti, které by měla nová ideální práce zahrnovat. Poté napište: „Moje další pracovní pozice mi umožní …“ a doplňte, co konkrétně. Můžete napsat více věcí. Maximálně doporučuji vypsat tři obsáhlejší věci. Dále přejděte k vašemu ideálnímu rozvrhu. Zapřemýšlejte, od kdy do kdy můžete a chcete pracovat. Kolik hodin za den a týden chcete, můžete a potřebujete odpracovat. Poté se zamyslete nad způsobem výkonu práce a zodpovězte si následující otázky. Přejete si pouze fyzický výkon práce, nebo pracovat i z domova? Hledáte práci na hlavní pracovní poměr, nebo vám vyhovuje dohoda o poměru vedlejším? Následně si představte, že již svou novou práci máte. Čeho chcete dosáhnout? Co se chcete naučit? Kam se chcete posunout?

  • Základy osobní značky

Osobní značka vám pomůže vyniknout a prodat se na trhu práce, ať se tam vrátíte jak zaměstnanec, volnonožec nebo podnikatel s vlastní firmou. K jejímu sestavení pomůže několik základních otázek:

  • Kdybyste mohli do konce života dělat jednu jedinou věc, která by to byla?
  • Kým se inspirujete a koho obdivujete a proč? Čím je tak skvělý?
  • Jak byste se popsali pomocí pěti přídavných slov? (např. energický, inteligentní, komunikativní apod.)
  • Jaké jsou vaše tři silné a tři slabé stránky, které máte? Jak s nimi dále pracujete?
  • S čím svému okolí nejčastěji radíte? S čím za vámi chodí?

Následně si vyberte, kde a jak se chcete prezentovat. Ze sociálních sítí opět vypíchněme LinkedIn. Nezapomeňte, že kopie bude vždy kopií. Buďte originál a autentičtí. Nehrajte si na někoho, kým nejste, jen protože vaše sousedka je dle vás tak skvělá. Nesnažte se být jako ona. Stejně jí nikdy nebudete. Buďte sví. Protože jste tou nejlepší verzí sebe samých.

  • Práce s osobním marketingem

Stejně jako mají vaše oblíbené značky různé marketingové strategie neboli naplánované cesty, jak oslovit svého zákazníka, měli byste je mít i vy. Akorát u vás bude vaším cílovým zákazníkem onen pracovník z HR nebo náborář, kterého chcete zaujmout. Proto je dobré umět se prodat. Nebojte se tento exkluzivní produkt, neboli vás samotné, zabalit do balíčku, kterému náborář zkrátka neodolá. Buďte proaktivní na LinkedInu. Dále můžete psát články, dávat reference na vzdělávací kurzy. Vyjadřovat se k tématům souvisejícím s vaší expertízou aj. Zkrátka si vyberte, kde a jak své exkluzivní zboží, vaše dovednosti a znalosti vystavíte, aby to bylo vidět.

Nejlepší podmínky pro obě strany

Šance na uplatnění během nebo po mateřské jsou opravdu vysoké. O tom, že je zaměstnávání rodičů na rodičovské pozitivním trendem, mluví i samotní zaměstnavatelé. „Firmy čím dál častěji navazují spolupráci s rodiči-samoživiteli a s lidmi, kteří jsou na mateřské či otcovské dovolené. Často jsou to totiž ve svém oboru velmi zkušení pracovníci, u kterých odpadá potřeba zácviku, a to je pro zaměstnavatele přínosné. Dnešní doba je naštěstí zaměstnávání rodičů na rodičovské velmi nakloněna, a není proto velký problém skloubit zaměstnání a péči o děti. Sama jsem mámou, a proto vím, co péče o děti obnáší, a dokážu se do uchazeček vcítit,“ vysvětluje Lucie Dostálová, HR ředitelka ve společnosti setkat a také získají užitečnou zpětnou vazbu.

Co rozhodně při přípravě na nástup do práce nepodcenit, jsou mimo jiné právě pohovory. Ty totiž při rozhodování náborářů, zda vás přijmou, nebo ne, hrají klíčovou roli. Právě HEINEKEN zajišťuje pro program Career Designer náborové pracovníky, kteří s účastnicemi kurzu absolvují pohovor nanečisto. Díky tomu se účastníci naučí, jak prodat své schopnosti a dovednosti a jak reagovat na nejrůznější typy otázek, se kterými se mohou při pohovoru setkat. „Pro maminky, které začnou pracovat alespoň na částečný úvazek ještě před ukončením mateřské, je návrat do full-time práce mnohem snazší. O tom, že mají kvůli mateřství zájem o částečný úvazek, by se proto měly určitě zmínit. Ukážou tak jednak svou motivaci kariérně se rozvíjet průběžně a spolu s náboráři se pak snadněji domluví na podmínkách nejlepších pro obě strany,“ dodává Lucie Dostálová.

Program Career Designer začíná 13. 4. a potrvá dva měsíce. Zájemkyně se do něj mohou hlásit prostřednictvím kontaktního formuláře – https://marter.cz/vzdelavani-restart-kariery/ – do 4. dubna 2022.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.