pátek 12. července 2024

Desatero pro zdraví a dobrou náladu

Největší bohatství je zdraví a to, jak jíme, bezpochyby ovlivňuje stav našeho těla i mysli. Možná si často říkáte, že byste rádi žili ve větší pohodě, ale každodenní shon vás omezuje, a tak předsevzetí rychle vezmou za své. Nevzdávejte to!

Jíst zdravě je vlastně docela snadné – stačí se držet několika tipů, a budete plní energie a optimismu. S šikovnými pomocníky Gorenje z kolekce Vitaway, která klade zdraví na první místo, je cesta ke zdravým jídlům ještě rychlejší a jednodušší – vlastně „SE TO“ udělá, protože někdo jiný se postará. Tak jak, jste si to vždycky přáli.

  1. Místní. Zdravé

Abyste jedli zdravě, nemusíte chodit daleko. Právě naopak, většina zdravých jídel je na dosah ruky – v domácí zahradě, nedalekých lesích, na sousední farmě. I v našem prostředí se nachází spousta „super potravin“, které stojí za to zahrnout do jídelníčku. Třeba borůvky nebo rajčátka, která jsou bohatou zásobárnou mnoha vitamínů a minerálů; lněná semínka zase vašemu tělu dodají obrovské množství bílkovin, minerálních látek a vlákniny, a navíc i potřebné omega-3 mastné kyseliny.

  • Jednoduché. Barevné

Raději, než abyste počítali kalorie, se zaměřte na to, aby jídla byla barevná, pestrá, z místních ingrediencí a co nejčerstvější. Kulinářské kombinace, které jsou pastvou pro oči, si vychutnáte s větším potěšením a vaše tělo z nich bude mít větší užitek.

  • Čerstvé. Méně tepelně zpracované

Méně tepelně zpracované jídlo je čerstvější a zdravější. Vaření, pečení a smažení totiž ničí většinu dobrých věcí, které čerstvé potraviny obsahují. Proto si namísto časově náročného vaření umixujte pomazánku z čerstvé zeleniny, připravte si talíř s čerstvě nakrájeným ovocem nebo svěží šťávu z čerstvého ovoce.

4. Šťávy jsou pro tělo lepší než nakrájené kousky ovoce a zeleniny

Z čerstvých ovocných šťáv a koktejlů získá vaše tělo nejen spoustu živin a vitamínů, ale také rychlé sacharidy a čistou energii. Rozmixované ovoce a zelenina jsou lépe stravitelné. Džusy a ovocné koktejly proto zatěžují organismus méně než nakrájené ovoce a zelenina. A nejen to – z jídla v rozmixované formě dokáže tělo rychle vstřebat potřebné látky a nasytit z něj buňky.

5. Plné energie. Plné zdravých tuků

Dnes víme, že to, co nám skutečně škodí, jsou nasycené mastné kyseliny v živočišných tucích a v tepelně zpracovaných tucích při smažení a opékání jídel.

Zdravé, t. j. nenasycené tuky, jsou naopak nezbytné pro správné fungování lidského těla, a dobrá zpráva je, že se nemají tendenci ukládat do tukových zásob. Omega-9 mastné kyseliny se nacházejí v arašídech, lískových a makadamových oříšcích nebo mandlích. Omega-3 mastné kyseliny zase ve lněných a hořčičných semínkách, vlašských ořechách, sóje a mořských rybách. Omega-6 mastné kyseliny obsahují slunečnicová, dýňová, sezamová, kukuřičné a konopná semínka. Oříšky a semínka si můžete jednoduše a pohodlně umlít doma a použít je ve zdravých jídlech, jako je třeba pikantní hummus nebo sójová pomazánka.

6. Střídmost. Vyváženost

Denní příjem jídla je nejlepší rozdělit do pěti vyvážených porcí. Tím totiž předejdete únavě a kolísání cukru v krvi i nutkání tu a tam si zobnout toho, co je zrovna po ruce. Malými, ale častými porcemi jídla přijmete jen takové množství živin, které využijete.

7. Ve správném pořadí

I když zařazujete čerstvé ovoce a zeleninu do svého jídelníčku každý den, konzumace jídla v nesprávném pořadí tělo namáhá. Ovoce a zelenina tělo stráví mnohem snadněji než například maso. Proto byste je měli konzumovat před větším jídlem a nikdy ne po něm. Ještě lepší je, když si třeba jablko nebo banán dáte jako svačinu.

8. Správné množství

Pokud nedáte dopustit na speciální diety nebo se vyhýbáte určitým druhům potravin, ujistěte se, že stále svému tělu dodáte vše, co potřebuje. Maso nebo živočišné bílkoviny jde jednoduše nahradit rostlinnými bílkovinami z luštěnin, obilovin, ořechů a semen.

9. Dostatek vody

Stejně důležité jako zdravé stravování je pro správné fungování organismu pití dostatečného množství čisté vody. Únava, vyčerpání a bolesti hlavy mohou mít svou příčinu v nevhodném pitném režimu.

10. Dostatek času

Když zažíváte během každodenního života spoustu stresových situací, měli byste si při jídle vychutnat klid a ticho. Nejezte ve stoje nebo za chůze a při jídle nespěchejte, protože rychle snědené a nedostatečně rozkousané jídlo zatěžuje váš organismus bez ohledu na to, jak moc prospěšných látek obsahuje. Dopřejte si svůj čas, jezte s chutí a jídlo si užívejte.

Praktický mixér a smoothie maker Gorenje BN1200AL

Do každé domácnosti, kde se žije zdravě a aktivně, se hodí mixér a smoothie maker v jednom Gorenje BN1200AL. Díky výkonnému 1200W motoru a speciální extrakční čepeli se šesti břity se ujme i náročných úkolů: drcení ledu, sekání tvrdších bylinek, oříšků, kávových zrn nebo jader zeleniny. S až 20 000 otáčkami za minutu je předurčen i výrobě hedvábně jemných smoothies. Z ovoce a zeleniny přitom dokáže extrahovat obrovské množství živin, a to je to nejlepší, co můžete pro své zdraví udělat. Součástí spotřebiče je i další nádoba o objemu 0,5 l s několika tipy uzávěrů, abyste  si připravené smoothie mohli vzít klidně s sebou do práce, do fitka nebo do přírody. Mixér má pogumované nožičky; proto se při práci ani nehne. Až úkol splní, jednoduše navinete kabel do drážky, aby kabel nepřekážel při uložení spotřebiče. Pomocník, se kterým „SE TO“ udělá, stojí 2299 Kč.

Více informací: cz.gorenje.com

zdroj foto / archiv spol.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.