sobota 16. ledna 2021

Chraňte se před podzimní nemilou klasikou

V posledních letech je nejisté, jestli Martin přijede na bílém koni a přiveze s sebou sněhovou nadílku. Pravidlem ale bývá, že slunečného počasí si v listopadu už příliš neužijeme. Naopak toto období doprovázejí plískanice, silný vítr, mlhy a hustý déšť. Není pak divu, když se ze všech koutů ozývá posmrkávání a pokašlávání.

Mnozí ulehají do postele a svádí boj s virózou nebo v horším případě s chřipkou. Všeobecnou radou v prevenci proti nachlazení a virózám je oblékat se adekvátně venkovním teplotám, dostatečně odpočívat, často si mýt ruce a dopřát si pestrou a vyváženou stravu s dostatkem vitaminů, minerálů a živin. Spíš než potravinovými doplňky byste měli začít kvalitními potravinami.

Kvalita především

Ve snaze dopřát našemu tělu to nejlepší je třeba dobře rozmýšlet, co jíte. Ovoce, zelenina i bylinky vypěstované v souladu s přírodou, v BIO kvalitě, jsou bohaté na vitamíny a minerály v dobře vstřebatelné podobě pro vaše tělo. Jsou proto ideální volbou nejen do podzimního období. Navíc se pyšní skvělou chutí a jejich konzumace tak nebude jen tělu prospěšná, stane se i pravým gurmánským zážitkem. Bio ovoce a další biopotraviny poznáte podle loga biolistu a biozebry. Všechny bioprodukty takto označené musí splňovat přísné požadavky pro ekologickou produkci, které jsou každoročně důsledně kontrolovány. A jako bonus můžete mít dobrý pocit, že koupí bioproduktu prospějete nejen sobě, ale i přírodě.

Myslete na imunitu

Vedle dostatku spánku a odpočinku a dodržování hygienických zásad je klíčový i příjem vitamínů a dalších látek. K podpoře normální funkce imunitního systému přispívají vitamíny C, D, A, B12 nebo B6, důležitý je i příjem zinku, selenu nebo železa.

Na vitamín C jsou bohaté papriky, šípky, brokolice nebo třeba růžičková kapusta. Vitamín D získáte snadno z vaječných žloutků, mléka nebo bílého jogurtu. Zdrojem vitamínu A je mrkev, špenát nebo například hovězí játra. Na vitamíny skupiny B jsou bohaté luštěniny, ořechy nebo obiloviny. Zinek je nejvíce obsažen v hovězím a jehněčím mase, dýňových semínkách, vaječném žloutku, cizrně nebo kešu ořechách. Nejvíce selenu je obsaženo v některých druzích ořechů, ovesných vločkách, drůbežím mase nebo ve vnitřnostech. Zásoby železa doplníte konzumací ořechů, hovězího masa, luštěnin, červené řepy nebo špenátu. Z výčtu výše je patrné, že neexistuje jedna zázračná potravina, základem je konzumace vyvážené stravy složené z kvalitních potravin.

Bylinky v kuchyni

Naši předkové na sílu bylinek vsázeli. Dnešní pohled je takový, že je při jejich užívání třeba respektovat svůj zdravotní stav, bylinky jsou však všeobecně vnímány jako velký pomocník v podpoře našeho těla. Udává se, že bylinky jako rakytník, heřmánek, máta, jitrocel, oregano, lípa, černý bez, šalvěj, zázvor nebo podběl podporují správnou funkci imunitního systému. Výčet rozhodně není finální, je i spoustu dalších pomocníků. Některé bylinky jsou skvělé pro podporu dýchacích cest, což se může v podzimním sychravém počasí více než hodit. Mezi nimi jsou mateřídouška, tymián, bazalka, šípky, řebříček, měsíček, skořice, třezalka, meduňka nebo i výše jmenovaní jitrocel, zázvor, šalvěj a oregano. I u bylinek platí zlaté pravidlo, že kvalita je základem úspěchu. Je důležité myslet na to, odkud bylinky pocházejí. Tomu adekvátní pak bude pravděpodobně i jejich účinek. I zmíněné bylinky lze pořídit v BIO kvalitě. Buď jako jeden druh, nebo v připravených směsích.

Zdroj foto: archiv PR ag.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.