„Chorvatsko je stálicí, kterou si Češi zamilovali. A to nejen kvůli nádhernému moři a dostupnosti, ale také pro kvalitní služby, bezpečné prostředí a široké možnosti ubytování i aktivit. V roce 2025 vnímáme ještě silnější důraz na komfort, pestrost a plánování dopředu,“ říká Lenka Laus, produktová manažerka cestovní kanceláře Travel Family.
Mezi hlavní trendy letošní sezóny patří vyšší tempo předprodejů – a to o 16 % více než v předchozím roce. Čeští klienti si uvědomují výhody včasného nákupu – nejen z hlediska ceny, ale i dostupnosti preferovaného ubytování.
„Průměrná rezervace zahrnuje téměř čtyři osoby, což potvrzuje převažující charakter rodinných a skupinových dovolených. Většina rezervací probíhá odpoledne, konkrétně mezi 12. a 18. hodinou, kdy se realizuje více než polovina všech objednávek. Zajímavostí je i to, že 6 % klientů rezervuje své pobyty večer po deváté hodině,“ dodává Lenka Laus, produktová manažerka cestovní kanceláře Travel Family.
Více mladších klientů volí dovolenou v Chorvatsku
Statisticky patrný je posun ve věkovém složení klientely. Narůstá počet turistů ve věku 18–39 let, což svědčí o sílícím zájmu mladší generace o dovolenou u moře. Tradičně silná zůstává skupina ve věku 40–49 let, zatímco podíl klientů ve věku 50–59 let mírně klesá.
Průměrná délka pobytu se prodloužila – v roce 2024 činila 7,42 noci, zatímco letos je to už 7,87 noci. Klienti tedy na dovolené zůstávají déle, což dokládá trend důkladnějšího odpočinku a snahy využít čas u moře naplno. Dokládá to také větší rozmanitost pobytů – než klasicky od „soboty do soboty“.
V oblasti ubytování přetrvává vysoký zájem o rodinné apartmány, které nabízejí možnost vlastního vaření a větší prostor pro pohodlí celé rodiny. Zároveň ale roste obliba čtyř a pětihvězdičkových hotelů a poptávka po all-inclusive službách, což naznačuje větší ochotu investovat do komfortu. Moderním trendem jsou také mobilní domy, které kombinují kontakt s přírodou a soukromí, a stále více se prosazuje i glamping – komfortní kempování v designovém provedení. Chorvatsko navíc zůstává rájem pro milovníky námořního turismu. Češi jsou třetí nejpočetnější skupinou mořeplavců v zemi a tvoří zhruba 15 % zahraničních návštěvníků využívajících ubytování na lodi či jachting.
Co se týče jednotlivých oblastí, mezi nejoblíbenější lokality patří stále Makarská riviéra s krásnými oblázkovými plážemi, vhodná pro páry i rodiny. Ostrov Pag oslovuje dvě odlišné skupiny – Mandre přitahuje klidné dovolené rodin, zatímco Novalja a pláž Zrće lákají mladé vyznavače nočního života. Zadarská riviéra boduje svou blízkostí k Česku a přímým leteckým spojením z Prahy, Split a Zadar pak nabízejí kulturní zážitky v historickém prostředí. Vodice přitahují festivalovou a zábavní scénou, zatímco Šibenik nabízí silné kulturně-historické zázemí a výbornou gastronomii. Naopak ti, kdo hledají klid a relaxaci, míří často do Rogoznice.
Chorvatsko se profiluje stále více i jako celoroční destinace. Roste zájem o mimosezónní pobyty – na jaře, na podzim i v zimě. Turisté vyhledávají především pěší túry, cyklovýlety a poznávání historických památek. Hotely a restaurace v hlavních letoviscích zůstávají částečně v provozu i mimo letní měsíce. V rozvoji celoroční turistiky je Chorvatsko napřed i před jinak populárními destinacemi, jako jsou Baleáry.
Češi oceňují na Chorvatsku nejen krásné pláže a čisté moře, ale také dostupnost – autem, autobusem i letecky a také vlakem. Jazyková a kulturní blízkost, stejně jako dlouhodobá obliba této destinace, činí z Chorvatska nadále ideální volbu pro dovolenou pro široké spektrum klientů.
Novinka – dovolená v Chorvatsku vlakem
Cesta vlakem do Chorvatska je opět v roce 2025 alternativou k automobilové, autobusové nebo letecké dopravě. Čeští cestovatelé mají k dispozici několik pohodlných variant, jak se po kolejích dostat k Jadranu.
Cestovní kancelář Travel Family, připravila novinku – pobytové balíčky kombinující pohodlnou jízdu vlakem přes Vídeň s transferem do hotelu a ubytováním u moře. Tato varianta je ideální pro cestovatele, kteří chtějí minimalizovat stres spojený s plánováním cesty a zároveň si užít pohodlnou a ekologickou dopravu.
První možností je cesta přes Vídeň, odkud během letní sezóny jezdí přímý noční vlak do Splitu. Tento spoj provozují rakouské a slovenské dráhy (ÖBB a ZSSK) a nabízí lehátkové i lůžkové vozy. Navíc je možné přepravit i automobil či motocykl. Vlak vyráží večer a do Splitu přijíždí ráno následujícího dne, což umožňuje cestujícím pohodlně dorazit do cílové destinace bez nutnosti řízení.
Novinkou letošní sezóny je mezinárodní noční vlak z Varšavy do chorvatské Rijeky, který bude zastavovat také například v Ostravě či Břeclavi. Tento spoj, provozovaný polským dopravcem PKP Intercity, pojede čtyřikrát týdně a nabízí českým cestujícím přímou variantu cesty k moři bez nutnosti vlastního auta. Vlak je vybaven klimatizovanými vozy druhé třídy a lehátkovým vozem, což zajišťuje komfortní cestování během noci.
Chorvatský cestovní ruch pokračuje v růstu – Češi patří mezi pět nejvýznamnějších trhů
Chorvatsko hlásí za první část roku 2025 pozitivní výsledky v oblasti cestovního ruchu. Od 1. ledna do 15. května navštívilo tuto oblíbenou středomořskou destinaci více než 3,1 milionu turistů, kteří zde realizovali 9,2 milionu přenocování. To představuje meziroční nárůst o 1,82 % v počtu příjezdů a 1,51 % v počtu přenocování.
Za celý rok 2024 navštívilo Chorvatsko 785 tisíc českých turistů, kteří zde strávili více než 5,1 milionu přenocování. Česká republika se tak v loňském roce zařadila mezi pět nejvýznamnějších zahraničních trhů pro chorvatský cestovní ruch.
V roce 2025 Češi v zájmu o Chorvatsko dále posilují. Za období od 1. ledna do 15. května přijelo 35 761 českých turistů, kteří realizovali 140 674 přenocování. To znamená meziroční nárůst o 5,5 % v příjezdech a 5,9 % v přenocováních.
Čeští turisté dávají dlouhodobě přednost především ubytování v soukromí, nicméně roste zájem i o hotely a moderní luxusní kempy. Nejvíce návštěvníků míří do Istrie a Dalmácie, zejména do oblasti Splitu, a to především díky atraktivnímu pobytu u moře. Stále více se však prosazují také aktivní formy dovolené. Češi vyhledávají cykloturistiku, pěší horskou turistiku a vodní sporty na řekách, což pomáhá prodlužovat sezónu jak před létem, tak po něm. Chorvatsko tak cílí i na návštěvníky hledající rozmanité a celoroční zážitky.
Zásadní roli hraje také lepší dopravní dostupnost. Od letošního roku zajišťuje Croatia Airlines nové přímé letecké spojení mezi Prahou a Záhřebem. Posilují se také autobusové linky, přesto většina českých turistů stále cestuje autem.Pozitivní zprávou pro motoristy je, že mýtné poplatky na chorvatských dálnicích letos zůstávají beze změny. A již v příštím roce se plánuje spuštění elektronického systému mýtného, který ještě více zjednoduší cestování autem po celé zemi. Skvělou novinkou letošního roku je nové vlakové spojení zajišťované polským dopravcem PKP z Varšavy přes Českou republiku do Rijeky, se zastávkami v Ostravě a Břeclavi.
„Velmi nás těší, že Česká republika patří dlouhodobě k nejvěrnějším trhům a že čeští turisté si Chorvatsko vybírají nejen pro letní dovolenou, ale i mimo hlavní sezónu. Jejich zájem potvrzuje naši strategii rozšiřovat nabídku aktivní, kulturní a gastronomické turistiky po celý rok,“ říká Miodrag Mlačić, ředitel zastoupení Chorvatského turistického sdružení pro Česko a Slovensko.
Chorvatsko si dlouhodobě klade za cíl rozvíjet cestovní ruch v souladu s principy udržitelnosti. Národní strategie rozvoje cestovního ruchu staví na ochraně přírody, rovnoměrném rozvoji regionů a šetrném přístupu ke kulturnímu dědictví. „Jsme hrdí na to, že Chorvatsko bylo v roce 2024 oceněno jako země s nejčistšími koupacími vodami v celé Evropské unii, a to podle údajů Evropské agentury pro životní prostředí. Je to výsledek dlouhodobé péče o životní prostředí a potvrzení, že Chorvatsko je nejen krásné, ale i bezpečné místo pro dovolenou. Všichni v Chorvatsku se těšíme, že i letos opět přivítáme své věrné návštěvníky z České republiky. Věříme, že u nás opět zažijí krásnou dovolenou, na jakou jsou zvyklí – ať už u moře, v horách nebo při objevování krás našeho vnitrozemí,“ dodává Mlačić.
Chorvatsko je destinace, která má co nabídnout opravdu každému. Od rodinné dovolené u moře, přes aktivní pobyty až po kulturní či gurmánské zážitky – každý si zde najde to své. Naším cílem je poskytovat návštěvníkům co nejlepší kvalitu služeb za férovou hodnotu a zároveň jim nabídnout pestrý a autentický zážitek,“ uzavírá Miodrag Mlačić.
Zdroj foto: archiv spol.