pondělí 21. dubna 2025

5 Otázek pro …

Položili jsme 5 otázek Tereze Valkounové, která vystudovala učitelství biologie a občanské výchovy, během studia pracovala v neziskové organizaci Občanská inspirace zaměřené na práci s dětmi a místní komunitou. V rámci doktorského studia primární pedagogiky se dostala na téměř dvouletou stáž do Německa, kde rozšířila svůj obzor o koncept udržitelného rozvoje, v praktickém podání o lesní mateřské školy. V roce 2010 spoluzaložila Asociaci lesních mateřských škol (ALMŠ) a od té doby ji vede.

  • V čem se lesní školky liší od těch kamenných?

Na prvním místě je to program denně venku za každého počasí – v zázemí jsme jen na oběd a odpočinek. V lese je na rozdíl od místností dostatek prostoru pro pohyb, děti mají díky tomu méně konfliktů a lépe se soustředí. Už samotná chůze má prokazatelný vliv na rozvoj mozku a jeho funkcí. Pobyt na čerstvém vzduchu podporuje nejen proces učení, ale také imunitu – díky proměnlivé teplotě a dostatku kyslíku se děti stávají otužilejší a odolnější. Rozdíl od klasické školky je také v tom, že lesní školku tvoří malý kolektiv 16 dětí se dvěma dospělými, což umožňuje skutečně individuální přístup k dítěti.

  • Proč je pobyt v přírodě tak důležitý?

Mnohé výzkumy poukazují na to, že pobyt v přírodě posiluje psychické zdraví, snižuje stres a mentální únavu, tlumí úzkosti a deprese, obnovuje pozornost a zvyšuje schopnost soustředění, ale má i další pozitivní účinky na naše tělo. Pokud děti tráví čas v přírodě, snižuje se výskyt agresivity a násilí, dětská hra je kreativnější, a podporuje společenský život. Například ve Skotsku je učení venku součástí systematické reformy vzdělávání. Ukazuje se totiž, že právě učení venku obnovuje pozornost, snižuje absenci, zlepšuje kázeňské problémy a studijní výsledky napříč obory, posiluje paměť a zvyšuje zájem žáků o učení.

  • Jak Vás napadlo založit Asociaci lesních školek?

Impulzem před necelými 10 lety bylo sdílet informace a začít táhnout za jeden provaz. Brzy jsme začali spolupracovat s Ministerstvem životního prostředí a vznik Asociace byl způsob, jak sjednotit společný záměr a začít pracovat na začlenění lesních školek do vzdělávacího systému. A to se po 6 letech podařilo!

  • V čem si myslíte, že byla lesní školka konkrétně Vašim dětem přínosem?

Pro mne jako rodiče je podstatné, že lesní školka vznikla jako společný záměr lidí, kteří mají podobné hodnoty – přátelství, zdravé jídlo, zájem o přírodu, péče o místo, kde žijeme. Přejeme si pro děti každodenní kontakt s přírodou, i když žijeme ve městě. Každý den vidíme nadšení svých dětí při hraní s přírodninami. Děti milují hru v “blátivé kuchyni,” pozorování světa z větví stromů, stavění skrýší a domečků. To je dětství, které umožňuje lesní školka.

  • Jak zvládli přechod na další stupeň školy?

Děti jsou od přírody zvídavé. V lesní školce se naučí vše, co pro školu potřebují, včetně rozvinutí grafomotoriky nebo práce s knihou. Umí nadstandardně spolupracovat, ptát se. Otázka tedy spíš je, jak takto motivované dítě zvládne škola. Rodiče, kteří se rozhodli pro lesní školku, často stejně aktivně hledají i školu, která více zapojuje děti do procesu učení. A to se naštěstí daří.

Zdroj foto: archiv Terezy Valkounové

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.