Čtvrtek 22. dubna 2021

4 kroky k ochraně zdraví při sportu

Sport pomáhá k lepší fyzické i psychické kondici, která zase pak pomáhá naší imunitě. Při sportu bychom ale měli dodržovat určitá „pravidla“, která ochrání naše zdraví od bacilů, virů, přetažení či dehydrataci.

Po zimě se protáhněte

Než vyběhnete, vyjedete na kole nebo „vybruslíte“, tak je důležité se vždy dobře protáhnout a zahřát si svaly. Pokud to neuděláte, tak si pak můžete přivodit svalové bolesti i poranění kloubů. „Strečink je důležitý především pokud začnete se sportem po dlouhé zimě. Zejména tento rok je to přímo nutnost, kdy byly celou zimu zavařené posilovny a mnoho lidí tak zanedbávalo sport. Na základě toho mají více povolené svaly. Před sportem je důležité se zahřát a připravit tělo a svaly na pohyb. Například rychlou chůzí, protažením všech končetin, běhu na místě. Dobrou volbou je i švihadlo. Po sportu se zase alespoň několik minut protáhněte. Pokud nevíte jak, koukněte se na videa například na mém instagramu,“ doporučuje osobní trenér Radek Laci.

Chraňte si ústa a ruce, nejen před bacily

V dnešní době je ochrana před bacily a viry velmi důležité téma a při sportu bychom ochranu měli dodržovat o to pečlivěji.  Při pohybu se totiž z těla rychleji a více nebezpečně dostávají virové kapénky. Chránit bychom se měli nejen kvůli virům ale i různým bacilům či naše dýchací cesty proti smogu. Především pokud sportujeme ve městě, kde je větší koncentrace aut a lidí. „Ideální volbou jsou látkové nákrčníky, ve kterých se na rozdíl od roušek lépe dýchá, především při sportu.  Jejich výhodou je, že pokud nosíte při sportu brýle, tak pokud máte nákrčník – nezamlží se vám. Vybírejte takové materiály, které jsou pratelné a jsou vyrobeny z kombinace účinného filtru a baktericidního/virucidního materiálu, který likviduje veškeré bakterie při střetu s jeho povrchem,“ říká odborník na virucidní materiály Miroslav Pigan z CUBEprotect. Kromě ochrany úst je dobré zvolit i rukavice, protože při sportu šaháme na mnoho povrchů navíc jsou ideální volbou například při cyklistice.

Pitný režim ano, ale v menších dávkách

Pitný režim je důležitý po celý den. Ideální je vypít alespoň dva až tři litry tekutin (voda, neslazené čaje či minerálky).  Jdete-li ale sportovat, tak vodu si vezměte vždy sebou. Aktivita přispívá k odvodňování organismu, pokud při zvýšené fyzické aktivitě dostatečně nepijete, tak můžete být dehydrovaný.  Důležité je ale pít vícekrát po menších dávkách. Vypijete-li najednou půl litru vody a pak začnete třeba běhat, můžete si přivodit nehezké žaludeční problémy. Pokud se chystáte na delší fyzickou aktivitu, tak můžete vodu vyměnit za isotonické nápoje, ty doplní tělu minerály a energii.

Reflexní materiály nejsou pro děti

Při sportu je dobré být vidět. I přes den. Oblečte se proto alespoň částečně do reflexních materiálů. V některých zemích je toto dokonce zákonem povinné. Budete až 3x více vidět u kolemjdoucích. A samozřejmě večer, pokud jdete sportovat, je být bez reflexních prvků vyloženě hazard.  Nejhůře je na sportovcích večer kromě černé vidět barva modrá. Večer by tedy mělo vždy být pravidlo: Vidět a být viděn.

zdroj foto. CUBEprotect / UNSPLASH

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.