Ve čtvrtek 18. května odpoledne se zástupci pořádajícího Klubu zaměstnavatelů a generálního partnera, společnosti Sodexo Benefity, sešli se zástupci vítězných firem z Královéhradeckého a Pardubického kraje. Slavnostní dekorování proběhlo v hotelu Tereziánský dvůr v Hradci Králové.
„Když jsme v roce 2003 se Zaměstnavatelem roku začínali, šlo o daleko skromnější akci, nicméně její smysl byl už tehdy stejný jako dnes, tedy ocenit firmy s výborným přístupem ke svým zaměstnancům,“ uvedl při letošním dekorování vítězů Pavel Hulák z Klubu zaměstnavatelů, který je zakladatelem a organizátorem soutěže. „Přístup firem k zaměstnancům se ovšem za tu dobu proměnil výrazně,“ připomněl Daniel Čapek, generální ředitel Sodexo Benefity, s tím, že k tomu napomohla řada faktorů: „Dlouhodobě nízká nezaměstnanost způsobuje, že péče o zaměstnance, včetně správně nastaveného programu benefitů, je pro firmy naprosto klíčová. K tomu se v posledním roce přidalo několik zásadních výzev – od války na Ukrajině až po ceny energií a extrémní inflaci. Zřejmě nejzásadnější ovšem byla předchozí pandemie covidu, která otřásla pracovním trhem opravdu radikálně. Většina tuzemských zaměstnavatelů si tak uvědomila, že zaměstnanci jsou skutečně tím nejcennějším, co mají.“
To se podle něj projevilo i v počtu přihlášek do doprovodné soutěže Cena personalistů za nejlepší HR projekt. „Do letošního ročníku se přihlásilo rekordních 42 projektů s velmi pestrým spektrem témat,“ dodal Čapek s tím, že díky tomu letos postoupí do listopadového finále mimořádně osm nejlépe hodnocených účastníků.
Ani v Královéhradeckém ani v Pardubickém kraji se letos žádné velké překvapení nekonalo. S jedinou výjimkou prvenství obhájili vítězové loňského ročníku. „Vítězství je vždy pocta, obhájení je ale o to náročnější. Ocenění si proto vážíme. Je to pro nás potvrzení naší strategie, ve které jsou zaměstnanci a kvalita naší práce na prvním místě,“ uvedl při přebírání ocenění pro společnost z oblasti automotive Vitesco Technologies Lubomír Tuček,Country EBR & Communications Human Relations Department, a doplnil podrobnosti: „Minulý náročný rok jsme si dali za cíl zaměřit se na fyzické a mentálního zdraví a wellbeing. Spustili jsme linku podpory pro zaměstnance, pořádáme dny zdraví, webináře a semináře s lékaři, umožňujeme výplatu kdykoliv, podporujeme zdravý životní styl.“
Podobně to vidí také Ladislav Maťašovič, Human Resources Director Foxconn ČR, výrobce elektroniky a počítačových součástek, která v soutěži pravidelně umisťuje na předních příčkách i v celostátním žebříčku: „V oblasti HR je pro nás důležitá profesionalita, transparentnost, otevřená komunikace a neustálé zlepšování. Snažíme se vytvářet prostředí, kde jsou názory a nápady zaměstnanců vyslyšeny. Zapojujeme je, pravidelně se ptáme, co v práci oceňují, co zlepšit a jaké by mělo být firemní prostředí, ve kterém se budou cítit dobře. Mezi tím, co inzerujeme, jak se prezentujeme navenek, a tím, jak to u nás skutečně chodí, musí být rovnítko. Propracované náborové kampaně, efektivní práce na sociálních sítích a kvalitní inzerce jsou jenom část úspěchu. Druhou částí jsou reálné zkušenosti našich zaměstnanců. Jedním z nejefektivnějších nástrojů pro nábor je program doporučení, kde právě reálná zkušenost našich zaměstnanců ve spojení s prací našich náborářů pomáhá uspět při náboru na současném přehřátém pracovním trhu.“
„Nově příchozí zaměstnanci si u nás nejvíce váží mezilidských vztahů, možnosti sdílení názorů a zkušeností a v neposlední řadě firemní kultury. Jejich začlenění do týmů a následná spokojenost je pro nás velmi důležitá. Jsme technologickým lídrem v oboru Customer Experience Management a pracujeme s nejmodernějšími technologiemi, což je nejen pro vývojáře velkým lákadlem. Nabízíme možnost pracovat jak v českých, tak i mezinárodních týmech na různorodých projektech. Bez ohledu na to, zda nastoupíte jako junior nebo senior, vždy máte u nás možnost se dále rozvíjet,“přiblížila situaci v další vítězné firmě Tereza Mastná, HR Director v královéhradecké IT společnosti Quadient Technologies.
Nováčkem soutěže a rovnou vítězem v kategorii do 500 zaměstnanců je pardubická logistická společnost JUSDA Europe, která – slovy své HR ředitelky Jitky Kratochvílové – považuje zaměstnance za klíč k úspěchu: „Bez jejich každodenního úsilí bychom nebyli konkurenceschopní v prostředí logistických a skladovacích služeb. Zaměřujeme se proto na jejich rozvoj a aktivně investujeme do jejich školení a vzdělávání. Umožňujeme jim pracovat v mezinárodním prostředí a využívat moderní technologie, což představuje jedinečnou výhodu.“
V jižních Čechách se letos o první pozice podělili jeden nováček a jeden skutečný matador soutěže neboli Faurecia Automotive Czech Republic, výrobce autosedaček z Písku, a Budějovický Budvar. „Jsme si vědomi, že klíčem k úspěchu v náboru a udržení talentovaných zaměstnanců je poskytnout jim prostředí, kde se mohou rozvíjet a růst a zároveň přitom respektovat určité hodnoty. Zaměřujeme se proto na hodnoty jako jsou autonomie, osobní odpovědnost, respekt vůči zaměstnancům a jiné. Silnou stránkou naší firmy je využívání digitálních nástrojů ve výrobě, možnosti rychlého kariérního růstu pro talentované zaměstnance a zázemí stabilní firmy,“ řekl při přebírání ceny za první místo v kategorii do 500 zaměstnanců Kamil Vrkoč, HR Manager písecké společnosti Faurecia Automotive.
Obdobně se vyjádřila i Lucie Šitrová, HR Business Partner Budějovického Budvaru: „Kontinuálně usilujeme o budování silné a stabilní firemní kultury. Tu stavíme na čtyřech pilířích: otevřenosti, důvěře, neformálnosti a zábavě. Tyto pilíře se promítají do všech našich aktivit, ať už je to nábor, onboarding, odměňování, rozvoj a vzdělávání zaměstnanců nebo třeba komunikace. Usilujeme o to, aby se naši lidé cítili být skutečnými ambasadory pivovaru, aby nás nevnímali pouze jako zaměstnavatele, ale žili s námi příběh naší značky a byli hrdí na to, že jsou její součástí. A tento fakt se snažíme ukazovat také zájemcům o práci u nás. Nově jsme na půdě našeho pivovaru zavedli referral program s názvem ,Najdi (si) kolegu nebo kolegyniʻ prostřednictvím kterého do náborového procesu zapojujeme také naše vlastní zaměstnance.“
Ve Zlínském kraji se žádné překvapení nekonalo a přední příčky opět obsadily firmy, které bodovaly již v předchozích letech. Prvenství v kategorii do 500 zaměstnanců obhájila společnost PSG Construction. „Věřím, že naši zaměstnanci vědí, že jsme féroví odborníci, kteří ctí tradici. To nám pomáhá šířit dobré jméno a získávat nové zaměstnance na doporučení těch stávajících. Zajímáme se o zaměstnance, o jejich pracovní podmínky i kvalitu života. Naše firemní hodnoty žijeme a nejsou jen v rámečcích na stěnách,“ řekla při přebírání ocenění Pavla Houšťová, personální ředitelka skupiny PSG Construction a připomněla konkrétní akce: „Scházíme se na firemních akcích, máme k dispozici fyzioterapeuta na pracovišti a podporujeme charitativní projekty. Aktuálně teď od 1. června doslova rozjíždíme cyklovýletem akci na podporu dvou nemocných dětí, které doporučili a vybrali naši zaměstnanci.“
Podobně si svých zaměstnanců cení i v další vítězné firmě, společnosti Thermo Fisher Scientific Brno. „Dlouhodobě se snažíme budovat silnou značku. Spolupracujeme s univerzitami i se středními školami – nedávno jsme na jedné z nich vybudovali novou elektro laboratoř. Současně nezapomínáme ani na stávající zaměstnance a kandidáty, kteří se chtějí rekvalifikovat z jiných oborů. Usilujeme o to, aby se lidé u nás cítili dobře a byli zapojeni do budování naší neformální firemní kultury a inkluzivního prostředí. Hlavní přidanou hodnotu však spatřuji v našich přístrojích, které pomáhají posouvat vědu kupředu,“ připomněla Renata Millerová, HR Director firmy pro Česko, Slovensko, Polsko, Chorvatsko a Srbsko.
A kdo si z Plas odnesl vítězné vavříny? V Plzeňském kraji v kategorii do 5000 zaměstnanců zvítězil Plzeňský Prazdroj. „Za našimi zaměstnanci stojíme stejně pevně, jako za každým půllitrem, který uvaříme. Právě oni jsou bohatstvím Prazdroje a dělají jej takovým, jaký je. Motivujeme je inovativními projekty, ale i inspirativní náplní práce, která je bude bavit. Právě vášeň je tou nejlepší kvalifikací pro práci u nás. Radost jim děláme i zajímavými benefity. Kafeterie, penzijní pojištění nebo Multisport karta jsou samozřejmostí. Prazdrojáky i jejich blízké potěší také takzvané bonusové pivo nebo prohlídky pivovarů,“ uvedla včera při přebírání ocenění Ivana Pavlíčková, Head of Talent Management CZ/SK ve společnosti Plzeňský Prazdroj, který je již tradičním medailistou soutěže a boduje i v celostátním žebříčku.
Ve stejné kategorii – tedy do 5000 zaměstnanců – ale v sousedním Karlovarském kraji obhájil prvenství výrobce nápojů Mattoni 1873. „U nás velmi dobře funguje doporučení našich zaměstnanců a také, je-li to možné, obsazujeme otevřené pozice interními kandidáty. Při externím náboru je v dnešní době nezbytné neustále inovovat. Rozšiřujeme zdroje náboru, od klasických inzerátů, spolupráci se školami až po sociální sítě a zapojení influencerů. Z dlouhodobého hlediska se snažíme vybudovat silnou značku zaměstnavatele,“ popsal postupy při obsazování volných pozic Miroslav Gášek, HR Director CZ Mattoni 1873.
Podobně při náboru postupují například také ve společnosti KION ze Stříbra. „Požadavky na nábor naplňujeme především díky doporučení našich zaměstnanců. Z celkového počtu jde o 92 % nastoupivších. Je to pro nás nejlepší zpětná vazba, že s našimi lidmi dobře pracujeme a že jsou u nás spokojení. Odborné pozice obsazujeme z části interními přesuny z výroby,“ řekla Eva Hrůšová, Senior HR Manager KION, podle níž o spokojenosti pracovníků svědčí i jeden z klíčových ukazatelů: roční nechtěná fluktuace: „Máme ji na úrovni 13 procent, což je zhruba dva lidé měsíčně, a to včetně agenturních. Ročně přitom nabíráme cca 70 výrobních dělníků a 20 odborných pozic.“
Jako čtvrtý si pomyslné zlato odnesl Dopravní podnik Karlovy Vary, rovněž pravidelný účastník v kategorii do 500 zaměstnanců. „Je mi ctí, že se naše společnost umístila na prvním místě. DPKV se stal moderní a dynamickou společností se silným a stabilním zázemím, které nám poskytuje město Karlovy Vary. Nabízíme širokou škálu benefitů, zaměstnanci mají možnost kariérně růst, rozvíjet svůj talent či schopnosti napříč společností. Při náborech klademe důraz na péči o budoucí zaměstnance od prvního kontaktu s naší společností. Uvědomujeme si, že lidé jsou nejcennější kapitál, a právě díky tomu, je naše společnost úspěšná v tom, co dělá,“ ocenil zaměstnance firmy Lukáš Siřínek, místopředseda představenstva pověřený řízením společnosti.
Letošní 21. ročník má již tradiční formát, tedy sedm regionálních vyhlášení, vždy pro dva kraje současně, a následné celostátní finále. To proběhne 12. června v METRONOM Business Centru v Praze, kde bude kromě vyhlášení republikových vítězů představena také finálová desítka ocenění Osobnost roku v oboru HR, určeného pro výjimečné osobnosti, které nominují účastníci regionálních setkání personalistů. Počtvrté bude udělena také cena pro nejlépe hodnoceného zaměstnavatele očima samotných zaměstnanců ve spolupráci s Atmoskopem pod názvem Férový zaměstnavatel 2023 s dobrou atmosférou.
zdroj foto – archiv spol.