Díky více než 100letým zkušenostem a jedinečným schopnostem vytvářet auta na míru udává značka v moderní době nový směr v oblasti vytváření karosérií. Klienti Rolls-Royce, kteří jsou již dlouho zvyklí na individuální úpravy vzhledu automobilů, stále častěji hledají příležitost jak zakázkový program Bespoke posunout ještě dále a definovat tak novou fyzickou podobu automobilu.
VÝVOJ KAROSÁŘSTVÍ
Když se v roce 1904 poprvé setkali Charles Rolls a Henry Royce, bylo ve Velké Británii registrováno pouze asi 8 000 motorových vozidel ve srovnání s přibližně půl milionem koňských povozů. Přesto do dvaceti let od tohoto momentu kočáry a koňské povozy, které vládly silnicím více než sto let, téměř vymizely.
V těchto počátcích vyráběli výrobci automobilů obvykle pouze samotné mechanické šasi, které bylo poté zasláno specializovaným výrobcům karosérií, kteří ji vyrobili podle konkrétních požadavků klienta. Někteří výrobci karosérií jednoduše přešli z výroby vozidel tažených koňmi, jiná se zaměřili výhradně na nové příležitosti, které představoval motorový vůz.
COACHBUILDING A ROLLS-ROYCE: STRUČNÁ HISTORIE
S nástupem 20. let minulého století přinášeli výrobci automobilů na masový trh vlastní výrobu karosérií, přičemž konstruktéři díky tomu mohli řešit nové problémy spojené s automobily, jakými byly vibrace a torzní napětí.
Luxusní značky jako Rolls-Royce však ještě několik desetiletí nadále zadávaly karosářské práce specializovaným firmám. Zákazník si mohl od Rolls-Royce nechat dodat šasi svému výrobci karosérií a nechat si vyrobit karosérii podle vlastních požadavků – podobně jako objednání obleku od krejčího ze Savile Row nebo šatů od pařížského návrháře.
Tento tradiční karosářský postup pokračoval, dokud nebyl podvozek nahrazen polo-monokokovou konstrukcí s pomocnými rámy pro mechanické součásti. Tato konstrukce však znemožňovala i ty nejjednodušší úpravy. V případě Rolls-Royce k tomu došlo v říjnu roku 1965, kdy byla řada Silver Cloud nahrazena novým typem Silver Shadow.
Na rozdíl od všeobecného přesvědčení to však neznamenalo konec jedinečných karosérií pro vozy Rolls-Royce. Phantom VI, postavený na odlišném šasi, zůstal ve výrobě, ačkoliv v malém počtu, až do roku 1993 s karosérií dodávanou dceřinou společností Rolls-Royce H J Mulliner Park Ward Ltd.
NEZÁVISLOST DESIGNU
I když mohl být zakázkový Rolls-Royce teoreticky postavený s jakýmkoliv tvarem, v praxi existovala určitá omezení. Automobily Rolls-Royce byly navrženy podle osvědčených technických principů, které byly v myslích zakladatelů nepopiratelné a nedotknutelné. Tím, že trvali na pevných rozměrech rámu chladiče, zajistili, že si karosérie zachovala základní rozměry, které ji vizuálně identifikovaly jako „skutečný“ Rolls-Royce. Tyto proporce zůstávají v designových principech značky zakotveny dodnes.
Tyto základní principy ale zároveň umožňují celou řadu příležitostí, o čemž svědčí i charakteristické tvary vozů Phantom, Ghost, Wraith, Dawn a Cullinan. Zákazníci i konstruktéři si v rámci těchto konstrukčních parametrů užívají značnou tvůrčí svobodu v samotném projektu stavby automobilu. Konečně vozy nad mřížkou chladiče nesou figurku Spirit of Ecstasy. Další nezaměnitelný znak značky, který zřetelně dokazuje, že se jedná o pravý Rolls-Royce hodný tohoto jména.
COACHBUILDING V HOME OF ROLLS-ROYCE
Zakázková výroba Rolls-Royce Bespoke je ústředním prvkem nabídky a zkušeností značky Rolls-Royce už od zahájení výroby v Goodwoodu v roce 2003. Ukázalo se, že tento program je fenomenálně úspěšný a meziročně díky němu rostou prodeje. První čtvrtletí roku 2021 bylo zlomové, protože poprvé každý motorový vůz vyrobený v Home of Rolls-Royce obsahoval prvky vyráběné na míru. Právě jedinečná vize a schopnosti týmu Bespoke Collective činí z Rolls-Royce skutečně luxusní značku, která je nejen výrobcem automobilů.
Zákazníci měli vždy příležitost individualizovat vzhled svého vozidla bezpočtem způsobů, počínaje výběrem ze 44 000 odstínů laku. Jejich možnosti měnit celkový tvar vozidla však byly historicky omezeny základní strukturou vozidla. Z toho důvodu byly v moderní době plně zakázkové karoserie spíše raritou, i proto byl například Sweptail pro zákazníky takovou senzací a jedinečnou událostí.
ZALOŽENÍ MODERNÍCH ÚPRAV COACHBUILDING
Současný Phantom byl seismickou změnou – první vůz postavený na unikátní struktuře značky – celohliníkovém rámu, který je od základu navržený a konstruovaný tak, aby mohl být základním stavebním prvkem pro řadu různých modelů Rolls-Royce.
Podstatné je, že tato konstrukce otevírá nové možnosti pro stavbu individuálních karosérií a tím i zcela unikátních vozů na přání. Přechodem od monokokové konstrukce k něčemu, co z pohledu karosáře připomíná tradiční samostatné šasí, získala společnost Rolls-Royce svobodu konstruovat téměř jakýkoli tvar karoserie, jaký si její patroni/zákazníci dokáží představit či vysnít, omezený pouze základními konstrukčními a technickými požadavky.
To znamená, že Rolls-Royce i jejich zákazníci se nyní mohou odvážit dokonce i za hranice programu Bespoke a postavit si vůz podle vlastních představ. Díky tomu mohou svůj vůz dokonale sladit se svým životním stylem, ve kterém jsou investice do luxusu – od nemovitostí, oblečení, šperků až po umělecká díla, jachty či soukromá letadla – výsostně osobní, individuální a zcela jedinečné.
zdroj foto. archiv spol.