Módní giganti jsou nuceni zpomalovat svou výrobu, což dává prostor pro malé značky, aby získaly své klienty. Nastává doba pročištění módního trhu. Jak ale vyjde celý módní a oděvní průmysl z covidové krize, je stále brzy předjímat.
Snížení produkce a ztráta zaměstnání
Módní průmysl prochází zpomalením, což je zřejmé více než kdy dříve. Podoba nákupů a fungování módního trhu, jak jsme jej dosud znali, byla už neudržitelná. Velké módní řetězce sice pociťují ztráty podstatně méně, než malé lokální značky a návrháři, ale i ony byly nuceny výrazně utlumit svou masovou produkci. „Některé korporace dokonce vyrábí o 50 % méně než minulý rok. Což ale představuje další problém – ruší se velké zakázky a v Kambodži nebo Bangladéši to znamená, že až jeden milion lidí přišlo o práci. Konkrétními čísly přišlo o zakázky ze západu jen v Bangladéši více jak tisíc továren a ztráta se šplhá k 1,5 miliardy amerických dolarů,“ vysvětluje negativní dopad zakladatelka Institutu módní tvorby Klára Haunerová.
Rychlá móda po pandemii
O negativních dopadech celosvětové pandemie nemá smysl pochybovat. Módní průmysl je však jedním z mála, který může vyjít z krize posílen. Množství oděvů a doplňků, které vyrábějí v zemích třetího světa módní řetězce jako Zara, H&M nebo Mango, se v posledních letech ani nestíhalo prodat. Jakmile korporace otevřou své kamenné prodejny, začnou se zakázky obnovovat a Klára Haunerová předpokládá, že se tak budou moci dělníci vrátit do továren a vydělávat si na své živobytí.
Počítá ale s tím, že do stejného stavu jako před pandemií, se módní sektor již nevrátí. „Kdo jiný může pomoci, než velcí hráči – tedy obchodní giganti. Možná budou ochotnější více zaplatit a podpořit tak chudé země, ve kterých šijí a možná to přinese v závěru kladné výsledky. Na to, jak výrazně to ale ovlivní celý fashion systém, si musíme ještě počkat,“ říká zakladatelka Institutu módní tvorby v Praze.
Vytoužené zpomalení
Krize, která přišla, byla ale potřebná. „Sezóny se střídaly více než bylo zdrávo, zboží se měnilo v obchodech neskutečnou rychlostí a zároveň vznikaly nadbytky oblečení, které následně ve velkém končily na skládkách a ve spalovnách v Africe. Už toho bylo příliš a možná právě tato pandemie pomůže ve zpomalení celého procesu. Není to ale snadná změna, a to hlavně pro malé podniky a lokální návrháře, kteří se už dřív v konkurenci fast fashion obchodů jen velmi těžko prosazovali,“ říká Klára Haunerová.
Restrukturalizace trhu
Módní sektor prochází změnou ještě před tím, než celá epidemie skončí. Už teď je vidět velký tlak na přechod do online prostředí, do kterého se musely pustit i menší podniky a lokální návrháři. Módní segment začíná více pracovat s mobilními aplikacemi, aby zákazníkům usnadnil nákupy. E-shopy a celkově online prodej ale pouze zachraňuje ztráty. „Prodeje nejsou totožné jako v normálním chodu, kdy jsou obchody otevřené. Nevím o jediné módní značce, která by vykazovala větší prodeje prostřednictvím e-shopu po uzavření provozoven a kamenných obchodů,“ vysvětluje Klára Haunerová.
Kdo přežije tedy záleží na více okolnostech, než je výše tržeb e-shopu. Módní segment prochází přeměnou a pročištěním trhu. Vliv na to má také změněné spotřebitelské chování. Odpadly bezmyšlenkovité nákupy a lidé se více zajímají o to, co vlastně nakupují. Chtějí dobrou kvalitu, za kterou jsou ochotni si připlatit a vybírají si. I přes aktuální situaci zaznamenává Klára Haunerová vysoká zájem o tvorbu lokálních módních návrhářů: „Je cítit veliká podpora a důvěra v lokální trh, a to mi dělá radost,“ uzavírá.
TIP – INSTITUT MÓDNÍ TVORBY
Institut módní tvorby v Praze na Vinohradech již desátým rokem poskytuje jedinečné oděvní kurzy pro širokou veřejnost se zaměřením na komplexní vzdělání v módní industrii. Za celou myšlenkou stojí podnikatelka a expertka na český oděvní trh Klára Haunerová, která si tak splnila sen a založila instituci, která propojuje teorii i praxi v oděvním sektoru. Ateliér nabízí plnohodnotné vzdělání v oboru bez ohledu na předchozí zkušenosti, vzdělání i věk. Uplatnění absolventů je široké a důraz je kladen na individualitu každého studujícího.
Více na www.institutmodnitvorby.cz
Zdroj foto. archiv spol.