Situace se změnila
Jaro bylo pro oděvní průmysl náročné zejména finančně. Tak velké rezervy, jaké by návrháři, a designéři potřebovali, z nich měl jen málokdo. Před podzimní vlnou se tak potřebovali aspoň po finanční stránce připravit a vejít do ní s většími úsporami. Koronavirová epidemie do oděvního průmyslu ale zasáhla radikálně. Zatímco na jaře byla potřeba každá ruka, která uměla šít, na podzim už o šité roušky zájem není a o nákupech designérské módy se lidé předpokládající příchod ekonomické krize více rozmýšlejí. „Dopady krize na módní byznys bohužel pocítí nejvíc opět malí obchodníci a lokální tvůrci. Lidé v dnešní době myslí na finanční rezervy více než kdy jindy za poslední roky. Bylo by skvělé, pokud by se zamýšleli i v této době více v duchu udržitelnosti a podpory české ekonomiky a malých podnikatelů,“ říká designérka a lektorka Institutu módní tvorby Michaela Čapková.
Epidemie a náhlé zavření obchodů, butiků a showroomů ukázalo, kdo si může osobní prodej dovolit a kdo se ho bude muset vzdát. Většina návrhářů se rozhodla posílit svůj e-shop a nakupování jeho prostřednictvím zákazníkům zpříjemnit. Řada z nich také zjistila, že pronajímání provozoven se jim nevyplácí, a tak ateliéry zavřeli a dílnu si přesunuli k sobě domů.
„Situace je na české módní scéně neveselá. I proto jsem se rozhodli návrhářům maximálně pomoci. Poskytujeme jim cenné kontakty v rámci oděvního sektoru, propagujeme mladé nadějné tváře a dáváme jim práci. Prostřednictvím kurzů hledáme talentované designéry, kteří u nás mohou lektorovat a své zkušenosti předávat dál,“ popisuje aktuální situaci Klára Haunerová, zakladatelka Institutu módní tvorby.
Jak se situace vyvine a jak velké dopady epidemie zanechá na oděvním průmyslu, se ale podle Kláry Haunerové zatím odhadnout nedá. První nástin by mohl padnout až na jaře roku 2021.
Není třeba zastavit
K ideálnímu stavu má aktuální doba sice daleko, Klára Haunerová však věří, že z každé krize lze vyjít posílen: „Doporučuji každému, kdo již módní značku má, nebo uvažuje nad jejím založením, aby věnoval nabytý čas vzdělávání. Je ideální prostor nastudovat trh i konkurenci a dobře si zmapovat oděvní sektor.“ Institut módní tvorby, který vede, nabízí široké spektrum pomoci. Některé ze svých kurzů teď převedl do online podoby, takže prostor pro vzdělávání je zase o něco širší.
Nově lze online studovat historii módy v rámci semináře Základy oděvního designu nebo načerpat tipy, jak vést značku v kurzu Základy módního businessu. V online podobě se otevřel také Online workshop Jak se prezentovat na sociálních sítích, který pomůže módním designérům v efektivní propagaci vlastní značky v online prostředí.
zdroj foto: institutmodnitvorby.cz