pátek 22. listopadu 2024

Jediný český reprezentant v soutěži MFF v Cannes

Autorský krátkometrážní debut režiséra Ondřeje Erbana Sto dvacet osm tisíc bude v mezinárodní premiéře uveden na proslulém MFF v Cannes. Jediný reprezentant české kinematografie vybraný do letošní festivalové soutěže se v sekci Cinéfondation utká s dalšími 16 snímky z celého světa o cenu pro nejlepší studentský film.

Projekce je na programu 22.5 v 11:00 v sále Buňuel Theatre. Film Sto dvacet osm tisíc si zbřeznového udílení Českých lvů odnesl Cenu Magnesia za nejlepší studentský film roku 2018. Před několik málo dny se navíc dostal do širší nominace na BAFTA Student Film Awards

Chvílemi pořád ještě nemůžu uvěřit tomu, že můj film vybrali do Cannes. Je to, bez jakékoliv nadsázky, splněný sen. Být v Cannes je samozřejmě obrovská čest, ale je to snad také důkaz toho, že film je srozumitelný pro zahraniční publikum a nějak s ním rezonuje, což je pro mě velmi důležité. Myslím si totiž, že chtít dělat film a mít ambici oslovit jen české diváky, by bylo prostě málo,“ reagoval režisér a scenárista Ondřej Erban.

Po národní premiéře na Pragueshorts, které zaštiťuje KVIFF, jsme čekali na mezinárodní premiéru, přičemž jsme odmítli pár menších festivalů a věřili, že se nám podaří něco významnějšího. Nechci mluvit za zbytek štábu, ale v Cannes jsem ani nedoufala. Snad se nám díkyCinéfondation a Ceně Magnesia podaří film udržet v oběhu dál a uvidí ho co nejširší škála diváků,“ dodala producentka Laura Figurová, která aktuálně připravuje s Ondřeje Erbanem další krátký film

Šestnáctiminutový film Sto dvacet osm tisíc se zabývá jedním z nejpalčivějších problémů současné české společnosti – exekucemi. Nahlíží na něj skrz intenzivní a autenticky působící střet dvou jednotlivců: Emy, matky samoživitelky, a Karla, exekutora, jehož prací je Emin dluh (128 523 Kč) vymáhat.

Sto dvacet osm tisíc pro mě byla obrovská režijní výzva, a to hlavně v tom smyslu, že oproti mým předchozím filmům stojí hodně na herecké akci a já jsem práci s herci vždycky považoval za svou největší slabinu. Snažil jsem se proto si práci v tomto ohledu co nejvíce ulehčit tím, že si vyberu dobré herce. A to se myslím povedlo. Ctirad Götz, Elizaveta Maximová i Jirka Konvalinka jsou, aspoň podle mě, v tom filmu úžasní a ve finále to vlastně nebyla ani tak těžká práce je režírovat,“ podotklOndřej Erban. 

Film vznikal na pražské FAMU jako takzvané mimořádné cvičení pod vedením Saši Gedeona a Báry Stehlíkové. Finančně na něj v rámci tzv. vnitřního grantu přispěla FAMU a také Nadační fond FILMTALENT Zlín. Ondřej Erban začal na scénáři pracovat ve 2. ročníku bakalářského studia na katedře scenáristiky a dramaturgie, snímek se ale podařilo dokončit až v závěru 3. ročníku. Prvotním impulsem ke vzniku filmu byl dokument Andrey Culkové Exekuce. Zajímavostí je, že veškeré interiéry se natáčely u režiséra doma.

Zdroj foto: archiv PR ag.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.