neděle 13. dubna 2025

Dánská značka Soulland a její nová kolekce Logic: jak těžké je vyrábět streetwear udržitelně?

Udržitelnost je obrovské téma, které rezonuje i fashion světem. Není se čemu divit. Ze všech stran se na nás valí informace o aktuální ekologické krizi – a módní průmysl na ní má svůj nezanedbatelný podíl.

Podle statistik je totiž jedním z nejšpinavějších: každých dvanáct měsíců se na světě vyrobí 100 miliard nových kusů oblečení, dvě třetiny z nich skončí na skládce nebo ve spalovně ještě ten samý rok. Na výrobu jednoho bavlněného trička se spotřebuje 2720 litrů vody, množství, které by člověk vypil za čtyři roky… a takhle bychom mohli pokračovat do nekonečna.

Dobrá zpráva je, že některé uvědomělejší značky se pomalu probouzejí a přicházejí se změnami, které je posouvají směrem ke zodpovědnější výrobě. Protože to je přesně to, po čem zákazníci začínají volat. Pro velké firmy je krok k udržitelnosti paradoxně často mnohem jednodušší než pro malou značku. Svoje o tom ví dánský streetwear brand Soulland, který prodává oblečení několika desítkám retailerů po světě a na centrále v Kodani má tým deseti lidí. V rozhovoru pro Highsnobiety se zakladatelé Soullandu Jacob Kamp Berlines a Silas Adler rozpovídali o tom, jak je vlastně těžké udržitelné oblečení vyrábět.

Myšlenka šetrné produkce je podle nich sice úctyhodná, ale většinou ji pohřbí praktické záležitosti jako třeba logistika, nebo nesplnění limitů pro minimální odběr eco-friendly materiálů. I tak do toho v Soullandu šli. Namísto drastické změny svého zásobovacího řetězce (s některými dodavateli už dělají skoro deset let a mají skvělé vztahy), to vzali postupně. Jako první se zaměřili na bavlněnou tričkovinu, tzv. jersey. Z ní je vyrobená většina basic kousků a je relativně lehké ji nahradit ekologičtější alternativou – v případě Soullandu bavlnou s certifikátem GOTS. Tu nakoupili a poslali do továren, kde si svoje oblečení nechávají šít.

Zkratka GOTS označuje nejpřísnější mezinárodní biotextilní certifikaci. Znamená to, že celá výroba i samotný produkt jsou „ekologicky čisté“ – nemají dopad na životní prostředí a lidské zdraví (jak zaměstnanců v továrně, tak i těch, co si ho pak koupí a nosí). Důležité taky je, že pracovní podmínky certifikované výrobě jsou bezpečné a férové. Materiál, který neobsahuje žádnou škodlivou chemii, jde potom mnohem líp recyklovat.

A tak vznikla kolekce Logic, která je prvním krokem Soullandu na cestě k udržitelnosti. Jsou v ní jednoduchá basic trička, mikiny s kapucou a crewnecks v několika barvách. Od jara 2019 pak Soulland plánuje vyrábět všechny svoje jersey a fleece kousky v souladu s GOTS cetrifikací. Postupně chce přidat i eco-friendly plavky a čepice z recyklovaného polyesteru. Během roku taky kompletně přejde na recyklované obaly.

Aktuálně je na udržitelné bázi asi 50 až 60 % veškerého oblečení, co Soulland nabízí. Značka se ale pomalu dostává do fáze, kdy je progres těžší a těžší – nahradit takové věci jako zipy nebo potisky si prostě firma velikosti Soullandu nemůže dovolit. Jejich hlavním pravidlem je, aby žádná ze změn neovlivnila kvalitu ani cenu produktu. Design nemůže trpět tím, že se značka zaměřuje na udržitelnost. A neměl by to pocítit ani zákazník, proto Soulland bere všechny extra výdaje na sebe.

V dnešní době najdeme minimum streetwear brandů, které by uznávaly dopady svého byznysu na životní prostředí a dělaly nějaké kroky směrem ke zlešení. Kromě Soullandu  jsou to ještě třeba jejich sousedi Wood Wood, Alyx Studio Matthewa Williamse nebo Noah, značka bývalého kreativního ředitele Supreme Brandona Babenziana. S tím, jak streetwear neustále roste a postupně se stává hybnou silou, která určuje globální módní trendy, se tu ale značkám otevírá jedinečná příležitost – vzdělávat zákazníky a tlačit na změnu. Podle organizace Getdressed můžou totiž značky a designéři ovlivnit až 80 % negativních dopadů módního průmyslu. Soulland se toho chytil v pravou chvíli. A jeho přístup možná inspiruje nejen ty, co nakupují, ale i jeho streetwear konkurenci.

Zdroj foto: archiv společnosti