Dobrá zpráva ale zní, že ve skutečnosti to s našimi dětmi vůbec tak špatné není! Na výlety s rodiči se těší 87 % z nich, navíc mají děti i rodiče oblíbené podobné společné aktivity: třeba koupání nebo návštěvy zoofarem a zoologických zahrad. Vyplývá to z průzkumu, který pro české rodiče nechala zpracovat Májka – symbol svačin na výlety. Výzkum realizovala výzkumná agentura ResSOLUTION ve spolupráci s agenturou Nielsen Admosphere.
Co podle dětí na výletu nesmí chybět?
Paštika Májka je neodmyslitelnou součástí českých výletů. Zeptala se proto dětí a rodičů, jak společné rodinné výlety vnímají. Hlavním překvapením je, že děti prázdninové výlety s rodiči opravdu baví. Průzkum tak boří mýty o líných potomcích, kteří by nejraději seděli doma nalepení na obrazovky počítačů. Je to dobrá zpráva nejen o mladších dětech od sedmi do deseti let. Podobně odpovídali i teenageři od jedenácti do patnácti let. 87 % dětí prostě výlety s rodiči baví. Když jim rodiče řeknou, že se pojede na výlet, 53 % z nich si nadšeně řekne „Super, těším se“. Dalších 34 procent se těší „normálně“ pod heslem „Bude to fajn“. A kolik dětí si poví „Ach ne, to bude vopruz“? Jen 4 procenta. Závěr a vzkaz pro rodiče je tedy jasný: „Neklesejte na mysli, když děti obrací oči v sloup a vzdychají. Nemyslí to tak. Jezděte s nimi na výlety, jednou na to všichni budete rádi vzpomínat.“
Koupačka, zvířátka – děti i rodiče se shodují
Na oblíbené výletní aktivity se Májka zeptala vedle dětí i rodičů. Také zde máme dobrou zprávu. Všechny baví podobné věci. Když měly děti vybrat nejoblíbenější typy míst či aktivit, 67 procent jich uvedlo koupání, 56 procent zoo a farmy, 25 % hrady a zámky. Rodiče mají nejoblíbenější dvojici stejnou: zoo a farmy 55 %, koupání 49 %. Hrady a zámky s dětmi ráda navštěvuje také čtvrtina rodičů. Co nedoporučujeme, abyste se nemuseli dívat na otrávené obličeje? Na chvostu u dětí zůstala kultura (muzea atd.) nebo nudné túry.
Havěť na výletě nechceme!
Abychom ale vše nelakovali na růžovo, jsou tu i věci, které dětem na výletech vadí. Málokdo by hádal, co získalo černého Petra. Když měly děti vybrat tři nejméně oblíbené věci na výletech, s náskokem zvítězila havěť. Mouchy, komáři a další breberky jsou s 37 procenty jasným vítězem neoblíbenosti. Že by následek městského způsobu života? Dlouhé a náročné túry (byť je to pojem v každé rodině relativní) jsou na druhém místě s 25 procenty. A na třetí místo se přeci jen propracovala očekávaná absence wifi: 23 %. Dobrá zpráva je, že děti jsou vlastně docela v pohodě s činnostmi, u kterých se často naoko „šklebí“. Tedy třeba nutnost povídat si s rodiči a sourozenci (vadí jen necelým čtyřem procentům) nebo „rituální“ společné fotografování (13 procent).
Jsou houby bleble?
Odpověď je složitější. Většinu dětí sbírání hub baví, pouze 15 % souhlasí s tím, že sbírání hub je otrava. Na talíři je ale moc rády nevidí. Jen 23 % dětí uvedlo, že je baví houby sbírat i jíst, zatímco 45 % dětí sice sbírání hub baví, ale houby jim nechutnají. Pro zhruba třetinu dětí je otrava houby čistit. Jedno číslo je ale klíčové: pouze 8 % dotázaných dětí uvedlo, že houby s rodiči nikdy nesbíraly. Je tedy jasné, že tato česká tradice hned tak nezanikne.
Když jsme byli u hub, zeptali jsme se i na lesní ovoce, tedy borůvky, maliny a ostružiny. Tady už je situace zajímavější. 49 procent dětí má sběr lesního ovoce rádo, jen 19 % ho nesnáší, ovšem 32 procent dětí lesní ovoce nikdy nesbíralo. Rodiče, je čas dětem ukázat, že borůvky nebo maliny se dají najít i jinde, než v supermarketu!
Souboj chleba versus rohlík je rozhodnutý
Průzkumem se jasně rozsekl i jeden věčný souboj: CHLEBA nebo ROHLÍK? Aby bylo jasno, rohlík je bezkonkurenční vládce! Paštika (a tedy především Májka 😊) nejvíc chutná na rohlíku bezmála dvojnásobnému podílu dětí než paštika na chlebu. Mimochodem, pěti procentům dětí paštika nejvíc chutná úplně samotná.
Když už jsme u svačin, zeptali jsme rodičů, jak je nejčastěji na výlety připravují. Pouze 8 % dotázaných rodičů uvedlo, že si neberou žádnou svačinu a všechno jídlo řeší nějak cestou. Skoro sedmdesát procent rodičů s sebou z domova bere kompletní svačinu – chleby, paštiku, oblohu, ovoce, zeleninu atd. Na výletech tedy české rodiny hlady rozhodně netrpí, a potvrzují to i děti: málo jídla a pití na výletech vadí jen pěti procentům z nich.
„Májka je už víc než 55 let synonymem výletu. Mimochodem, i její život začal výletem. Do tehdejšího Československa se z dovozu „podíval“ maďarský vepřový játrový krém, a protože lidem chutnal, začal se vyrábět také u nás. Z originálního názvu Sertés májkrém vznikla Májka. Doufáme, že náš výzkum rodičům pro letní výlety dodal trochu optimismu a Koukejte mazat,“ uzavírá heslem Májky Alice Feixová, produktová manažerka společnosti Orkla Foods Česko a Slovensko.
zdroj foto – archiv spol.