Proto hledáte-li novou „vysněnou“ práci, velmi dobře se rozmyslete, co je zrovna pro vás stěžejní. A buďte přitom k sobě upřímní.
- Jaký typ organizace vás zajímá?
Máte rádi dynamické prostředí menších inovativních firem, nebo spíš tíhnete k mindsetu korporátů? Tohle není zkušební otázka o jedné správné odpovědi. Obojí je v pořádku, ale je nesmírně důležité se předem zamyslet nad tím, kde můžete právě vy spíše najít své štěstí.
- Jaký obor?
Hledat nemusíte nutně rovnou přesnou pozici typu „office manager/ka ve stavební firmě“, ale je fajn mít jasno v tom, co umíte a chcete dělat. Popřemýšlejte o svých limitech – máte chuť naučit se něco nového? Co by to mělo být? Při prohledávání inzerátů můžete zabrousit rovnou i do této oblasti. Určitě je taky fajn mít jasno v tom, jakou roli chcete zaujmout v týmu. Někdo má rád ruch, lidi a tým. Jiný je zase spíš solitér, vlk samotář, kterému vyhovuje projekt, na kterém pracuje sám. Důležité je si ujasnit, co vyhovuje zrovna vám.
- Jde vám o dobrou partu?
Kolegové a firemní kultura vůbec jsou v poslední době extrémně často skloňovaným pojmem ve všech HR odděleních, a není divu. V práci trávíme podstatnou část života a mělo by nám tam být příjemně. Dnes jsou moderní pracovní portály přizpůsobeny i tomuto úhlu pohledu na zaměstnání a práci lze vyhledávat také podle firemní kultury, hodnocení zaměstnanců a celkových vzájemných sympatií mezi potenciálním zaměstnancem a zaměstnavatelem.
- Vím přesně, kam chci!
Poměrně běžné je dnes také to, že člověk má naprosto jasnou představu o konkrétní firmě, kde by chtěl pracovat, případně má několik málo favoritů – ať už je mu sympatická právě firemní kultura a přístup k zaměstnancům, nebo se mu líbí produkt či služba dané firmy. Díky tomuto trendu se rýsují úplně nové možnosti v celém systému hledání práce. A nemusí jít jen o Facebook nebo Google. Už i v rámci naší malé republiky se množí případy, kdy právě love brand dané firmy rezonuje mezi potenciálními uchazeči o práci natolik, že jsou pro získání pozice ve vysněné společnosti ochotni vystoupit z komfortní zóny a třeba zcela změnit svoji specializaci. Některé jobportály tento trend zaregistrovaly a dávají všem kandidátům možnost dát jakékoli firmě vědět, že je jim sympatická, i když nemá zrovna vypsanou žádnou pozici, a to zcela jednoduše jedním kliknutím na tlačítko „líbilo by se mi tu pracovat“.
Jakým způsobem práci hledat?
- Kariérní stránka
Jedním z nejzákladnější způsobů, jak oslovit přímo vybranou firmu, je kariérní stránka. Nevýhodou je, že existuje poměrně velké riziko, že zpráva zapadne. Kariérní centra jsou všeobecně přetížená a jejich reakční doba je dlouhá. Nebojte se tedy náborářům připomenout, třeba mailem nebo telefonicky. Pokud se rozhodnete pro oslovení kariérní stránky společnosti napřímo, napište, co konkrétně se vám na ní líbí, proč tímto způsobem oslovujete právě ji a jen ve zkratce se věnujte své profesní minulosti. Nepouštějte se přitom do zdlouhavých úvodních zpráv. A nezapomeňte přiložit životopis.
- Job portály
Jejich výhoda spočívá mimo jiné v tom, že umožňují pracovní nabídky a firmy filtrovat. Ty lepší z nich nabízí nejen pokročilé možnosti filtrování, ale také vám umožní vyměnit zastaralé CV za moderní alternativu v podobě digitálního profilu. Ten pak obsahuje třeba i výsledky testů, které jsou rovnou na těchto portálech dostupné, a to včetně populárních osobnostních testů. Moderní pracovní weby dovedou dokonce dát adresná doporučení práce přímo na míru člověku dle jeho konkrétních předpokladů.
- Sociální sítě
Čím dál oblíbenější platformou, kde se lidé rozhlížejí po novém pracovním uplatnění, jsou sociální sítě. Řeč je především o LinkedIn (pochopitelně) a Facebooku. Tohle je teď velký trend – sami oznámíte, že hledáte práci, a pasivně čekáte na doporučení. V kurzu jsou facebookové skupiny typu „PRÁCE – marketing, media, PR“. Když už budete hledat facebookové skupiny, kromě výběru podle oboru / typu práce doporučujeme zaměřit se také na specifickou lokalitu. Existují totiž stránky zacílené například pouze na Brno, Prahu nebo prakticky jakýkoli jiný region v republice.
- Personální agentury
Další možnou cestou k zaměstnání jsou personální agentury a headhunteři. Jde však o poměrně kontroverzní formu hledání práce. Můžete sice narazit na headhuntera profíka, ale je třeba si dát pozor na množství rizik přítomných na trhu. Kandidát totiž často ani neví, že je v kontaktu právě s agenturou, nikoli přímo s potenciálním zaměstnavatelem. Úkolem personálních agentur je za peníze jejich klientů dodat kandidáty na vypsané pozice a za svou práci inkasovat peníze. Nastane-li pak ve vztahu personální agentura vs. její klient problém, můžete být vy těmi, kdo budou tratit.
- Veletrhy práce
Obrovskou výhodou veletrhů pracovních příležitostí je neformálnost, nezávaznost a možnost získat autentický vhled do firmy. Lze si zde popovídat o podmínkách spolupráce s více zaměstnavateli najednou, nenásilně vnímat atmosféru prezentujících se firem, případně poznat firemní kulturu. Výborné veletrhy mají vysoké školy.
- Networking
Nepsaným pravidlem hiringu je, že nejlepší lidé přichází na doporučení. Proto se v situaci, kdy hledáte práci, nebojte rozhodit sítě mezi známými. Dejte si příspěvek na osobní sociální sítě a nezapomeňte ani na bývalé zaměstnavatele, pakliže jste odešli v dobrém – i ti totiž mohou pomoci. Dosah networkingu je sice do určité míry omezený a rozhodně neodhalí všechny příležitosti, z kvalitativního hlediska ale funguje skvěle.
Zdroj foto a informací: vytvořeno ve spolupráci s kariérním parťákem Nelisa