pátek 22. listopadu 2024

5 Otázek pro …

Tentokrát jsme položili 5 otázek akreditovaným výživovým poradkyním Báře Bürgerové a Veronice Poskočilové. Co je přivedlo k této profesi, co je jejich náplní práce a další se dočtete níže.

1) Jak jste se dostaly k této profesi? 

Bára: Mám vývojové vady ledvin a velkou část dětství jsem prožila v nemocnici, proto jsem chtěla dělat zdravotní sestřičku. Bohužel právě ze zdravotních důvodů jsem si musela vybrat jiný obor. Po čase jsem začala hledat cesty jak se ke zdravotnickému oboru, alespoň trochu přiblížit. Začala jsem dělat maséra a zaměřovala jsem se hlavně na lymfatické masáže, baňkování a bodovou akupresuru. U klientů jsem si získala důvěru a začala s nimi řešit i ostatní problémy. Začala jsem tedy studovat psychosomatiku, výživové poradenství a koučink.

Veronika: výživě se věnuji více než 10 let, z počátku jsme se věnovala dětské a kojenecké výživě, následně jsem pracovala ve farmacii a doplňcích stravy, pak jsem se opět vrátila k dětské výživě. Velkým životním milníkem pro mne bylo mé vlastní těhotenství a následně výživa mé dcery, kdy jsem se zaměřovala na zdravou výživu nás obou. Doplňovala jsme si vzdělání jak samostudiem, tak navštěvováním nejrůznějších seminářů a kurzů vč. Výživového poradenství. Ráda pomáhám lidem a výživa je pro mne koníčkem i profesí, na začátku roku 2017 jsem obojí skloubila dohromady a založily jsme Výživový institut. Nevěnujeme se pouze hubnutí, ale klienti se na nás mohou obrátit i s výživou při sportu jak dětí, tak i dospívajících nebo dospělých, dále řešíme výživu při různých onemocněních nebo s výživou malých dětí.

2) Náplní vaší práce není jen poradit klientům s jídelníčkem, ale také je motivovat. Je to tak? Je to někdy těžký boj?

Bára: Své klienty mám opravdu ráda a vždy je upozorním, že je nesoudím, ale naopak snažím se je pochopit. Nikdo nežije v ideálních podmínkách a mezi naše klienty patří například kominík, obchodní zástupce, ředitel nebo maminka na mateřské dovolené a je jasné, že i pravidelné stravování může být pro někoho problém. Největší motivací je pro klienty vážení na InBody a kontrola každý týden. Vždy vše společně probereme a zaměřujeme se na zjištěné úspěchy.

Veronika: Skladbu jídelníčku, resp. množství a druhy potravin doporučujeme klientům průběžně. Co se týká motivace, řekla bych, že největší motivací pro mé klienty jsou vlastní úspěchy při hubnutí, které na sobě nejen cítí, ale i vidí na pravidelných kontrolách, z diagnostiky z inBODY. Další a asi nejzásadnější motivací je zlepšení zdravotního stavu, například snížení krevního tlaku, úprava cholesterolu apod. Máme i klientky, kterým se dlouhodobě nedařilo otěhotnět, kvůli nadváze (špatně vyladěný hormonální systém, syndrom polycystických ovárií apod.). I přes to se někdy stane, že se nedaří, tak jak by si klient představoval. Někdy jsou to jen vysoké nároky a je potřeba klientovi vysvětlit, že extrémě rychlé hubnutí není žádoucí.

3) Jaké největší hříchy klienti dělají, aniž by si to uvědomovali a tím pádem výsledky nejsou takové, jak by očekávali?

Bára a Veronika: Mezi největší chyby určitě patří alkohol, vynechávání jídel, malé porce nebo extrémní fyzické zatížení bez dostatečné regenerace a správného množství živin.

4) Převažuje mezi vašimi klienty více žen či mužů? Dalo by se to nějak segmentovat? Obezitou je v ČR ohrožena až pětina Čechů. Myslíte si, že se trend boje s touto nemocí lepší, nebo jsou k tomu lidé lhostejní?

Bára: Viděla bych to asi padesát procent žen a padesát procent mužů. Segmentovat naše klienty opravdu nemohu, protože náš navštěvuji všechny věkové kategorie jako jsou zmíněné maminky na mateřské, manažeři, sportovci, senioři atd. Myslím, že o obezitě se začíná více mluvit ve spojitosti s různými chorobami jako je metabolický syndrom (vysoký krevní tlak, cukrovka II. typu atd.), tento problém nyní začínají řešit i zdravotní pojišťovny. Jen je potřeba zapojit zdravý selský rozum a nenechat se zlákat na „zázračné“ pilulky a nevěřit všemu, co se píše na internetu. Pokud se rozhodneme změnit naše stravovací návyky, tak je ideální si výživového poradce, který je členem Aliance výživových poradců ČR, protože ten se musí neustále vzdělávat a dodržovat etický kodex.

Veronika: Pro mnohé to bude znít možná překvapivě, ale naši klientelu tvoří 50 % žen a 50 % mužů. V obou skupinách najdeme jak manažery na řídících pozicích, tak například studenty nebo maminky na mateřské dovolené.

Nejčastěji se na nás obrací klienti ve věku mezi 35-55 lety. Samozřejmě nejsou výjimkou ani klienti kolem 20 nebo 70 let.

O obezitě se naštěstí v posledních letech konečně začalo hovořit jako o nemoci a jsou s ní spojována značná zdravotní rizika, jako např. metabolický syndrom, nemoci kardiovaskulárního systému apod. Bohužel velká část populace, kterých se obezita nebo nadváha týká, začne řešit hubnutí až v momentě, kdy jim lékař diagnostikuje například vysoký krevní tlak nebo cukrovku II. typu a doporučí jim redukci hmotnosti. Do té doby většinou nic neřeší. Proto je nutná větší informovanost v rámci prevence nadváhy a obezity.

5) Jaké doporučení (kromě stravovacích tipů) si od Vás klient odnáší? 

Bára a Veronika: Většině klientů doporučujeme, ať si jídlo užívají a vybírají si kvalitní potraviny. Je naší odměnou vidět klienty, jak doslova rozkvétají a začnou si více věřit, a to ve všech oblastech svého života. Najednou se jim vrátí ztracené sebevědomí a začínají si více užívat.

Zdroj foto: archiv spol.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.