sobota 23. listopadu 2024

Umí vaše děti sestavit rodinný rozpočet?

Vzdělávání si, zejména v současné době, zaslouží jakoukoliv podporu a pomoc. To si uvědomuje i Raiffeisenbank, která už čtvrtým rokem podporuje neziskový projekt Zlatka.in, díky kterému se děti učí finanční gramotnosti. Tento vzdělávací web prošel v uplynulém roce kompletním redesignem a přibyla na něm sekce pro střední školy.

Zlatka.in je vzdělávací web postavený na velkém množství tematických úloh rozdělených do bloků pro první a druhý stupeň základních škol a blok pro střední školy, který děti učí hravou formou finanční gramotnosti.

„Smyslem celého projektu je dětem od útlého věku ukázat, že věci v obchodě, jako je jídlo, hračky, elektronika, nejsou zadarmo, ale je potřeba na ně vydělat i ušetřit. A že například na kartě, kterou mnoho dětí pípá na nákupech, jsou vydělané peníze rodičů,“ říká Petra Kopecká, tisková mluvčí Raiffeisenbank.

Portál v posledních měsících prošel kompletním redesignem, aby byl ještě více vizuálně atraktivní. Děti se tak mohou těšit nejen na nový vzhled, ale také na responzivitu pro mobil nebo tablet.

Za novou podobou webu stojí jak jeho dosavadní tvůrci, tak produktoví a marketingoví experti Raiffeisenbank nebo designér společnosti Vividbooks Lukáš Kobr, pod jehož taktovou nová podoba webu vznikala. O ilustrace se potom postarala mladá a nadějná ilustrátorka Dominika Koronovská.

„Při tvorbě nové podoby maskota webu, Zlatky, bylo důležité, aby se líbila především těm, kteří web používají. Inspiraci jsem hledala mezi teenage idoly a na základě poznatků vytvořila tři návrhy, ze kterých si děti pomocí ankety vybraly finální postavičku,“ říká Dominika Koronovská.

Důležitou součástí Zlatka.in jsou herní prvky. Portál obsahuje mimo jiné zpracování úloh v soutěžní formě jeden proti jednomu nebo proti Zlatce, takže si děti mohou vzájemně poměřit své vědomosti.

V úlohách pro I. a II. stupeň se děti učí poznávat svět financí prostřednictvím úkolů, které jsou podpořeny gamifikací. Ve středoškolském rozhraní se zase setkávají se situacemi z reálného života a učí se je řešit z pozic různých životních rolí. V roli zaměstnance se seznámí s procesem hledání práce a psaním životopisu, v další roli se pokusí získat hypotéku nebo uzavřít cestovní pojištění.

Za řešení úloh následně získávají “Zlatky”, které mohou využít buď v eshopu pro získávání sběratelských předmětů v podobě virtuálních zvířátek nebo při jednorázových akcích například na podporu charity. Díky tomuto systému se děti učí nejen vydělávat, ale také efektivně hospodařit a myslet na druhé.

„Finanční gramotnost chápeme jako komplexní soubor vědomostí a dovedností, které by měly být děti schopné aplikovat v praxi. Proto nechceme pouze vysvětlovat jednotlivé pojmy, ale chceme děti naučit aktivně řešit situace, se kterými se v dospělosti budou běžně setkávat,” doplňuje Petra Kopecká.

Během pandemie a distanční výuky se návštěvnost webu zvýšila na více než 100 000 uživatelů měsíčně. Web ale využívají učitelé i při standardní výuce, a to díky metodickým listům a dalším podkladům a pomůckám, které mají k dispozici.

„K nárůstu návštěvnosti došlo z pochopitelných důvodů. Zlatka.in je platforma, která umožňuje učitelům vést výuku i na dálku a slouží také pro přípravu rodičů s dětmi doma. Je kvalitní, odpovídá osnovám a na rozdíl od mnoha jiných je k dispozici zcela zdarma a bez omezení, takže si odkaz často šíří organicky rodiče i učitelé,” uzavírá Petra Kopecká.

V současnosti web využívá přes 12 000 registrovaných tříd po celém Česku, mnoho dalších bez registrace a za dobu jeho existence na něm děti řešily více než 2 miliony úloh. Zlatka.in je jedním z 20 celostátních programů, které jsou zařazené v Národním registru projektů pro finanční vzdělávání zřízeným Ministerstvem financí.

zdroj foto. archiv spol.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.