Čtvrtek 21. ledna 2021

5 Otázek pro …

Víte, co znamenají pojmy jako upcyklace nebo slow fashion? Zeptali jsme se Terezy Bourové, jedné ze zakladatelek značky Koshiless.

Upcyklace v případě podnikání Terezy Bourové a Andrey Šlechtové, znamená, že oblečení, které už pro původního majitele splnilo svůj účel, se stane jejich zdrojem materiálu. Tereza moc dobře ví, že jednou přešitou košilí svět nespasí, ale je si vědoma, že to, co dělá, je správné.

Určitě by nejen mě, ale i čtenáře zajímalo, jak složitá byla cesta na český trh s tímto nápadem? Je těžké bylo vybudovat značku a jak zákazníci vnímají právě to zmiňované „slow fashion“? Je tento trend na vzestupu?

Pohybujeme se v bublině lidí, kteří slow fashion podporují a milují stejně jako my a ve většině případů slýcháme jen slova chvály. Proto může být občas šok, když se dostaneme i mezi lidi, kteří nechápou, jak někdo může mít o použité zboží zájem. Obecně lze  říct, že koncept slow fashion mezi širokou veřejnost v České republice zatím nepronikl, věříme ale, že je to na dobré cestě. Rozhodně si nemůžeme stěžovat a moc si vážíme všech, kteří se nás rozhodli podpořit.

Kde hledáte inspiraci, kdo vám byl inspirací pro zahájení podnikání?

Paradoxem je, že prvotní inspirací nám byl top ve výloze fast fashion značky. Líbil se mi a rozhodla jsem se, že si ho zkusím ušít sama. Následoval kurz šití a první vlastnoruční výrobky z konvenčních látek. Proč ale používat nový materiál, když sekáče jsou plné k prasknutí často bezchybného oblečení? Začaly jsme tedy pracovat se starými pánskými košilemi, které poskytují spoustu materiálu, proto se kreativně vyjádřit.

Co je vašim cílem?

Naším cílem je ukázat, že jde móda v současné době dělat i bez plýtvání a s láskou. Snažíme se zviditelnit koncept upcyklace a to tak, že přešíváme a zdobíme kousky, které by někdo mohl považovat za odpad. Ne každý se totiž při nákupu a následném vyhození produktu z módního řetězce zamýšlí nad tím, kolik práce za ním stálo a jaký kus cesty musel urazit. Naším cílem je tedy i propagovat myšlenku nákupů s rozmyslem a lásky k vlastnímu oblečení.

Je možné vaši kolekci vidět někde na přehlídce apod.? Kde se s vámi mohou čtenáři letos potkat?

Loni jsme měly to štěstí, že jsme kolekce mohly zviditelnit hned na dvou módních přehlídkách. Momentálně zatím žádnou naplánovanou nemáme, ale všechny naše kousky jsou k vidění i vyzkoušení v nové kamenné prodejně s upcyklovanou módou, kterou jsme nedávno otevřely s našimi kamarádkami – Ateliér UP na adrese Bělehradská 36, Praha 2.

Na vašich sociálních sítích jsem si všimla kampaně pro neziskovou organizaci Poradna Vigvam. O co zde šlo a plánujete něco podobného i do budoucna?

Měly jsme takovou představu, že bychom naší tvorbou rády pomohly zviditelnit nějaký neziskový projekt. V té době jsme se dozvěděly o Poradně Vigvam, kde pracujou opravdu skvělí lidé. Jde o terapeuty z Linky bezpečí, kteří zjistili, že nemají kam odkazovat rodiny s dětmi, ve kterých někdo zemřel. V takové chvíli je pro děti hlavní včasná odborná pomoc, protože chování dětí procházejících si těžkou životní situací je odlišné od chování dospělých. Dochází k nedorozuměním ze strany rodičů i společnosti, která mohou mít za následek celoživotní trauma. Tato nezisková organizace je poměrně mladá, potřebují tak pomoc s propagací. A s tím se jim snažíme pomoct prodejem kolekcí vytvořených pro ně na míru.

Více na: https://koshiless.cz/

Zdroj foto: archiv společnosti Koshiless