Autorem uměleckého návrhu i unikátní metody je francouzský abstraktní umělec, Olivier Grossetête, který se happeningu na Zámku ve Žďáru nad Sázavou osobně účastnil. Působivá stavba, která připomíná kopuli Poutního kostela sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře, vznikla z papíru, lepících pásek a lidské energie. Měřila 20 metrů, její průměr byl 15 metrů a potřeba na ní bylo více než 2 000 krabic a 30 kilometrů lepících pásek. Bylo možné obdivovat ji z venku, a dokonce jí i projít a prohlédnout si klenuté stropy z vlnité lepenky. Sobotní finalizaci díla předcházely týdenní workshopy, během kterých se připravovaly jednotlivé části stavby. Do workshopů se mohl zapojit kdokoliv. Právě workshopy, společná práce, při které každý najde svou roli, je tím nejdůležitějším aspektem happeningu, protože životnost uměleckého díla je pouhý den. V neděli 25. června bylo umělecké dílo zbořeno a materiál zrecyklován. Také demolice díla je neodmyslitelnou částí happeningu a tvorby francouzského autora.
Stavba trvala 8 hodin, dílo bylo možné obdivovat pouhý den
Umělecké dílo bylo postavenu na terase před Muzeem nové generace pod hrází Konventského rybníka. Od sobotního rána probíhal přenos připravených komponentů a započala samotná stavba, která trvala 8 hodin. Poté byla stavba ukotvena, nasvícena a návštěvníkům byla k obdivu přístupna až do nedělního odpoledne. Pak byla za pomoci dobrovolníků rozebrána. „Důležitá není finální podoba projektu, ale naopak proces kreativní práce s lidmi a workshopy. Nejkrásnější věc pro umělce je navrhování projektu, vytváření designu. Synergie lidí, kteří na projektu společně pracují ho dělá proveditelným. Na konci projektu se demoluje pouze stavba, nezničí to ale proces tvoření, který lidé společně zažili. Vytváření něčeho společně s lidmi je důležitější než výsledek. Všichni sice dělají na něčem, co zmizí, ale spojí je to,“ vysvětluje svoji metodu Olivier Grossetête.
Do workshopů, které probíhaly celá týden na Zámku ve Žďáru nad Sázavou, se zapojilo na 400 dobrovolníků z řad veřejnosti. Přijít mohl kdokoliv a stát se součástí týmu, který připravoval monumentální stavbu. „Moc nás potěšil zájem veřejnosti, je to skutečně projekt, který propojuje generace, od dětí až po seniory. Workshopy probíhaly celý týden, takže jsme měli možnost vidět zájem, nadšení a kreativní energii, díky které jednotlivé části uměleckého díla vznikaly,“ říká Constantine Kinský, na jehož pozvání Olivier Grossetête do Žďáru přijel.
Na vznik díla bylo potřeba více než 2000 krabic
„Bez speciálně vyrobeného materiálu nelze postavit stabilní a odolnou stavbu. Vždy výrobcům vlnité lepenky dávám technické požadavky, jak musí krabice vypadat. Lepenka musí mít vertikální lepení, když je horizontální, stavba je nestabilní a není možné z nich stavět. Když jsem dělal projekt v Koreji, musel jsem změnit celý plán, protože byly dodány krabice s horizontálním uspořádáním lepení papíru. Tehdy jsem zjistil, jak důležitá je také technická příprava a specifikace pro výrobce krabic,“ vysvětluje Grossetête.
Generálním partnerem akce byla papírenská společnost Mondi. Mondi Bupak, závod v Českých Budějovicích, dodal na stavbu více než 2000 krabic z vlnité lepenky. V neděli byl pak použitý materiál odvezen a následně v Mondi Štětí, největší papírně na severu Čech, zrecyklován. Použitá vlnitá lepenka poputuje do stroje PS1, kde se kombinuje čerstvé vlákno ze dřeva s tím ze sběrového papíru. „Umíme vyrobit papír až ze 100% recyklátu, z takového materiálu se například vyrábějí papírové nákupní tašky. Takže je možné, že až příště odejdete z obchodu s taškou z papíru, bude to papír z tohoto uměleckého happeningu,“ vysvětluje Jindřich Krejčí z evropského vedení skupiny Mondi.
Pro skupinu Mondi je důležité, že materiál bude mít další využití. „Návštěvníci možná vidí pouhé krabice, ve kterých dostávají zboží z obchodu, Olivier Grossetête má vizi dalších monumentů, pro nás v Mondi je to však surovina, ze které mohou být znovu třeba lepenkové krabice. Takto se v Mondi Štětí recykluje čtvrtina všeho sběrového papíru, který se v Česku zpracovává.“
„V Mondi Bupak jsme hrdí, že můžeme podpořit takovouto akci a ukázat tak na další netradiční možnosti využití vlnité lepenky,“ dodává Kay-Manuel Stoss, generální ředitel Mondi Bupak.
Díky partnerovi akce si návštěvníci také budou moci projít výstavu, která jim přiblíží historii papíru, papírenství, výrobní postup a také to, jak papír recykluje.
Projekt na místě podpořili také zástupci CzechTourism. „Cestování za kulturou je jedním z nejrychleji rostoucích segmentů cestovního ruchu. Roli zde mimo jiné hrají významné osobnosti a památky v UNESCO. Mezi ně patří i architekt Jan Blažej Santini Aichel a jeho poutní kostel sv. Jana Nepomuckého ve Žďáru nad Sázavou,“ říká ředitel marketingu a zahraničních zastoupení České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller a dodává: „CzechTourism tak u unikátní stavby monumentu z kartonu, která je poctou Santinimu, nemohl chybět. Stejně jako jsme nechyběli u akce připomínající fakt, že na Vysočině má velký potenciál i cestování spojené s venkovem a půdou.“
zdroj foto / archiv spol.