neděle 22. září 2019

Zatočte s jarní únavou

Jarní probuzení ze zimního spánku vyžaduje víc než jen pár slunečních paprsků. Obzvlášť, když se zpod mraků objeví jen občas a na chvíli. Vyhrát boj s jarní únavou ale není nic nemožného. Naopak! Stačí pár jednoduchých návyků, které dodají spoustu energie. Podle odborníků se člověk musí zamyslet zejména nad životosprávou. Přinášíme spolu s nimi několik jednoduchých rad a tipů.

Recept proti jarní únavě:

  • Dopřejte si dostatečný spánek a odpočinek.
  • Choďte na pravidelné procházky, třeba se psem či přítelkyní, sousedkou, přáteli, rodinou či dětmi.
  • Jezte více ovoce a zeleniny (zkuste na jaro sezónní, například ředkvičky či polníček. Případně celoročně cibuli, česnek, mrkev, celer, zelí, pórek, brambory a další. V měsících květnu a červnu jsou ideální saláty, špenát, brokolice, rajčata, hrášek či cuketa a okurky). 
  • Doplňte si vitamín C, který se hojně vyskytuje například v zelí, citrusech, paprikách či rajčatech.

Dále můžete vyzkoušet aloe vera, která botanicky patří mezi sukulenty, lze ji pěstovat i při pokojové teplotě a má blahodárné účinky na zdraví. Proč? Má se za to, že posiluje imunitu, detoxikuje a regeneruje tělo.

Nezapomeňte ani na mladý ječmen, zelenou potravinu či takzvanou superpotravinu, která je nabitá vitamíny, minerálními a stopovými prvky. Účinky jsou známé již od starověku. Podle webu Blendea.cz zelený ječmen (sušený prášek) chrání lidské tkáně před karcinogeny. Tělo celkově povzbudí vitamíny a minerály z přírodního zdroje a je antioxidantem chránícím lidské buňky před volnými radikály. Navíc napomáhá normální funkci jater a žlučníku.

5 tipů, jak získat energii prostřednictvím přírody

  • Zapomeňte na energy drinky na bázi kofeinu, vsaďte raději na chutný zelený čaj. Káva je návyková a mnohdy věříte, že bez ní den nezvládnete. Sice vám rychle dodá energii, ale stejně tak rychle i její účinky vymizí.
  • Jezte pravidelně a nezapomínejte na ovocné svačiny, které vám dodají energii. Ušetříte si tak nadbytečné kalorie, které o sobě dají vědět nárůstem hmotnosti. Snažte se vyhnout čokoládovým tyčinkám, jídlům z fast foodu a jiným hříchům dnešní společnosti.
  • Jíst byste měli každé 3 hodiny, proto snídejte, svačte, obědvejte, svačte a večeřte. Díky pravidelnosti nebudete mít hlad. Nezapomínejte ani na pitný režim. Ideální je vypít minimálně 1,5 l čerstvé neperlivé vody,“ Věra Burešová, hlavní výživová poradkyně NATURHOUSE.
  • Zásobárnou energie a zdravým mlsáním jsou například oblíbené chia semínka nebo skořápkové plody.
  • Cítíte, že potřebujete oddech? Dejte si na chvíli „dvacet“ a uvidíte, že se vám vrátí koncentrace a s ní připluje i lepší nálada.

Citronová voda, léty prověřený tip

Den začněte šálkem teplé vody s pár kapkami citronu. Je to ten nejčastější tip na detox a zdravý životní styl, ale zároveň je to to nejmenší, co pro sebe můžete udělat. Nastartujete tak očistné procesy těla a povzbudíte metabolismus. Posílíte imunitní systém, díky povzbuzení metabolismu podpoříte hubnutí. Voda s citronem pomůže zaktivovat trávení a prospěje i pleti, kterou prozáří vitamín C.  Svůj důvod má i zmíněná teplota vody. „Studená voda by probuzenému tělu způsobila šok. Obecně se doporučuje pít vodu pokojové teploty či teploty těla. Organismu tak nemusí vydávat energii na její zahřátí. Bývá uváděno, že právě studenou vodou a zapíjením teplých jídel se může metabolismus zpomalit,“ upozorňuje Věra Burešová, hlavní výživová poradkyně NATURHOUSE, www.naturhouse-cz.cz. Zároveň ale vodu s citronem neberte jako všelék, či zaručený detoxikační rituál. Jen sama o sobě postrádá význam, vždy záleží na celkových stravovacích návycích a životním stylu.

Odpolední únavu ovlivní oběd

S čím se určitě každý z nás setkal, je únava odpolední. Ta nás nejčastěji zastihne mezi 14. a 16. hodinou. Je to přirozený jev našeho denního biorytmu, ale sami máme možnost ovlivnit, v jaké míře nás únava přepadne. Zkuste přemýšlet nad skladbou vašeho oběda. Ten by neměl být příliš těžký, tučný nebo s bistRAWveg větším obsahem jednoduchých cukrů. Bohužel klasická česká kuchyně taková převážně je.

Takové jídlo se dlouho tráví, krev se přesouvá do trávicího ústrojí, místo aby se nám dostatečně okysličoval mozek a zmíněná únava je na světě. Zkusit proto můžete raw obědy.  „Raw jídlo je poměrně vydatné a syté, to znamená, že není potřeba ho sníst hromadu (zejména pak u kombinací zeleniny s oříšky nebo semínky a také u výborných raw dezertů). Výhodou raw stravy (pokud to ovšem s tím množstvím sami nepřeženete) je, že se po jídle necítíte unavení a nemáte potřebu si odpočinout a dát si „dvacet“. Naopak, raw strava nezatěžuje tělo. Nabije vás energií,“ vysvětluje Stanislav Petříček zakladatel bistRAWveg, popularizátor zdravého životního stylu pro manažery, spolumajitel společnosti Tp Consulting.

 Jaro je období detoxu

Dopřejte si pravidelnou dávku detoxikace v podobě šťavnatého ovoce či zeleniny. „Zaručeně se budete cítit lépe a budete mít více energie. Ovoce i zeleninu můžete konzumovat jak vcelku, tak ve formě šťáv či lahodných pyré,“ říká Věra Burešová, hlavní výživová poradkyně NATURHOUSE.

Vaše tělo pročistí například celer, cuketa, řeřicha, artyčok, celozrnné obiloviny, chřest, pórek, celozrnné obiloviny, cibule, štěrbák nebo úplně obyčejné jablko či hruška. Antioxidační účinky pak mají například olivový a řepkový olej, granátové jablko, brokolice, kiwi, mandarinka, pomeranč, citron, mrkev či rajče.

„Pokud se stravujete nezdravě a jeden týden v roce budete jíst jen syrové ovoce a zeleninu, nemůžete čekat zázraky. Pokud je vaše životospráva opravdu bídná, můžete tímto šokem vašemu tělu přivodit třeba i nemalé zdravotní komplikace. Raději pozvolna a dlouhodobě. Zkuste si dát denně i kdyby o jen o pár kousků ovoce či zeleniny víc. Tento návyk má šanci udržet se ve vašem jídelníčku podstatně déle,“ říká Marta Svačinová, odbornice na zdravý životní styl z Blendea.cz s tím, že jarní detox a detoxikační kúry by měly sloužit spíše jako restart vašeho jídelníčku, ideálně i přístupu k pohybu, a vy byste i po jejich ukončení měli ve zdravém stravování pokračovat. Jen tehdy pro vás mohou mít skutečně přínos.

TIP REDAKCE

Ono se totiž lehce řekne – připravte si z čerstvého ovoce či zeleniny nejlépe koktejl, tím vašemu organismu usnadníte vstřebávání zdraví prospěšných látek, ale tak jednoduché to není. V normálním mixéru totiž vinou oxidace spoustu cenných vitamínů ztratíme.

Co tedy dělat? Nejlepším řešením je vakuový mixér. Vakuové mixování je totiž k surovinám mnohem šetrnější a neodděluje se při něm vláknina od vody či šťávy. Poznáte to zcela jasně, když si do sklenice namixujete klasickým mixérem třeba šťávu z čerstvých rajčat a chvíli ji necháte odstát. Tekutina se při dně za chvíli začne stávat průhlednější a průhlednější a pěna při povrchu pomalu bude hnědnout. To se při vakuovém mixování nestane, suroviny si déle udrží chuť i vzhled, bude obsahovat neměnné množství vitamínů či antioxidantů a tělu prospěšných látek, a to i u tak choulostivých potravin, jako jsou jablka nebo třeba avokádo. Šťáva se tolik nenapění a díky tomu bude rozmixovaná surovina daleko jemnější. Například koktejly z vakuového mixéru daleko lépe podpoří lepší kvalitu spánku, trávení a zotavení po sportovním výkonu.

Vakuový mixér pracuje tak, že nejdříve z nádoby odsaje vzduch a poté potraviny rozmixuje. Jedna z firem, která tuto technologii budoucnosti zvládla už dnes, je značka Sencor, která nabízí hned dva modely vakuových mixérů.

Typ SBU 8900SL díky šesti programům a šesti rychlostem dokáže dokonale rozmělnit celé ovoce, zeleninu, ořechy či semínka na dokonalou tekutou energii pro vaše tělo. Krom toho dovede připravit mléčné šejky, mražené dezerty, drtit led nebo udělat mouku s pomocí technologie Sencor Nutri Smart Blending. K zachování obsahu vitamínů a enzymů přispívá titan, jimiž je pokryto šest vysoce kvalitních snímatelných nožů z nerezové oceli. Snímatelné díly mohou být umývány v myčce nádobí. Samozřejmostí jsou bezpečnostní opatření jako neklouzavá základna možnost spuštění pouze ve správné poloze. K dostání za 4 990,00 Kč.

Zdroj foto: archiv společností

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.